The Effect of Menu Quality and Brand Image on Customer Satisfaction and Repurchase Intention in Family Restaurants

패밀리 레스토랑 메뉴품질과 브랜드 이미지가 고객만족 및 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Ko, Jae-Youn (Dept. of FoodService Management, College of Hotel & Tourism Management, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Seung-Ik (Dept. of Culinary Science & Foodservice Management, Kyung Hee University)
  • 고재윤 (경희대학교 호텔관광대학 외식경영학과) ;
  • 이승익 (경희대학교 대학원 조리외식경영학과)
  • Received : 2011.01.07
  • Accepted : 2011.03.19
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study intends to make an empirical analysis of menu quality and brand image factor that influence customer satisfaction and repurchase intention in family restaurants. For this study, a survey was conducted targeting family restaurant customers in Seoul and Gyeonggi area from October 2nd, 2010 to October 17th, 2010 using a self-administered questionnaire filled out directly by respondents. A total of 264 copies was used for the analysis. The results were summarized as follows. First, menu quality had a significant effect on brand image while menu quality and brand image on customer satisfaction. Also, customer satisfaction had a significant effect on repurchase intention.

본 연구는 패밀리 레스토랑의 고객만족과 재구매 의도에 영향을 주는 메뉴품질과 브랜드 이미지요인 규명에 대하여 실증적으로 분석하였다. 조사 대상자를 서울 경기 지역에 패밀리 레스토랑 이용 고객을 대상으로 실사하였다. 자료 수집 방법은 응답자가 직접 기입하는 자기기입식(self-administered) 설문지방법을 사용하여, 2010년 10월 2일부터 10월 17일까지 설문조사를 실시하였으며, 총 264부를 이용하여 실종분석에 사용하였다. 측정도구로서 타당성을 검증하기위하여 요인분석에 의해 설문의 신뢰성과 타당성을 검정하였으며 가설은 회귀분석으로 검정하였다. 분석 결과 메뉴품질은 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치고 있으며, 메뉴품질과 브랜드 이미지는 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고객만족은 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords