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Automotive Pre-primed Coatings with Automotive Structural Adhesive for Non-weldable Binding Process

자동차 구조용 접착제를 이용한 자동차용 Pre-primed 도료의 비용접식 접합공정 적용

  • Moon, Je-Ik (Lab. of Adhesion & Bio-Composites, Program in Environmental Materials Science, Seoul National University) ;
  • Lee, Yong-Hee (Lab. of Adhesion & Bio-Composites, Program in Environmental Materials Science, Seoul National University) ;
  • Kim, Hyun-Joong (Lab. of Adhesion & Bio-Composites, Program in Environmental Materials Science, Seoul National University) ;
  • Noh, Seung Man (PPG Industries Inc.) ;
  • Nam, Joon Hyun (PPG Industries Inc.) ;
  • Kim, Min-Su (Advanced Welding & Jointing R&D Group, KITECH) ;
  • Kim, Jun-Ki (Advanced Welding & Jointing R&D Group, KITECH) ;
  • Kim, Jong-Hoon (Advanced Welding & Jointing R&D Group, KITECH)
  • 문제익 (서울대학교 산림과학부 환경재료과학전공 바이오복합재료 및 접착과학 연구실) ;
  • 이용희 (서울대학교 산림과학부 환경재료과학전공 바이오복합재료 및 접착과학 연구실) ;
  • 김현중 (서울대학교 산림과학부 환경재료과학전공 바이오복합재료 및 접착과학 연구실) ;
  • 노승만 (PPG Industries Korea, 자동차기술연구소) ;
  • 남준현 (PPG Industries Korea, 자동차기술연구소) ;
  • 김민수 (한국생산기술연구원 용접접합연구그룹) ;
  • 김준기 (한국생산기술연구원 용접접합연구그룹) ;
  • 김종훈 (한국생산기술연구원 용접접합연구그룹)
  • Received : 2011.08.29
  • Accepted : 2011.09.19
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Currently, automotive pre-primed coatings has been developed to overcome environmental regulations and to reduce manufacturing cost in automotive industry. By these reasons, an automotive pre-primed system has been investigated to remove the wash and pre-treatment process using a roll coating application. It is required to develop non-weldable pre-primed system for automotive structural adhesives, because pre-primed sheet coated with organic compounds is hard to be assembled by welding process. Primer 1 (polyester type) and primer 2 (urethane type) were designed to satisfy flexibility and formability for non-weldable pre-primed system. According to the results of physical property test of the primers, adhesion test such as single-lap shear test and T-peel test, primer 1 (polyester type) had better physical properties such as pencil hardness, solvent resistance, flexibility and adhesion with automotive adhesive than that of primer 2 (polyurethane type). In addition, the possibility of the non-weldable pre-primed system was applicable to automotive assembly process in place of welding process.

21세기 들어 자동차 도료산업은 엄격한 환경규제 및 생산 효율성 향상 및 더 낮은 생산비용으로 자동차용 도료를 생산하기 위하여 세정 및 전처리 과정을 삭제한 pre-primed 도장 시스템이 연구되고 있다. 이러한 pre-primed 도료 시스템의 경우, 차체 조립 전 단계에 강판이 유기 도막으로 도장되어있기 때문에 기존의 용접을 통한 조립이 힘들어 용접공정을 대체할 수 있는 새로운 비용접식 접합기술의 개발이 필요한 실정이다. 본 연구에서 비용접식 pre-primed 시스템에 적용하기 위하여 유연성과 성형성이 향상된 polyester계의 primer 1과 polyurethane계의 primer 2를 개발하였다. 개발된 도료의 물리적인 물성과 도장면의 부착력 평가 결과, primer 1이 primer 2에 비하여 연필경도, 내용제성, 유연성 및 접착제와의 부착력이 뛰어남을 알 수 있었으며, 용접공정을 대신한 비용접식 pre-primed 시스템의 가능성을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

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