Abstract
Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationships between reading ability and binocular functions, based on self tests through surveys. The possibility of the reading ability tests used in this study as a tool on the determination about vision efficiency was also evaluated. Methods: Through reading ability tests about 138 university students, 72 students (52.2%) of them were first selected. Through self tests about dyslexia and light sensitivity, 38 students (52.7%) of the first selected students were secondly selected, whose extents are more than 3. Binocular tests were carried out about three groups (high, middle, low) of these secondly selected students. Tests about NPCs, distance and near phoria, amplitude of accommodation, fusional vergence, AC/A ratio, accommodative facility, and vergence facility were performed as binocular tests. Results: NPCs were closest to eyes at high groups. Fusional vergence, AC/A ratio, accommodative facility, and vergence facility of high group showed higher than other groups. The phoria at middle group showed higher than other groups. Conclusions: We found that reading ability and some of binocular functions were closely related. Therefore, vision training, associated with insufficiencies of binocular functions, is expected to improve reading ability.
목적: 본 연구는 자가설문조사를 기초로 하여 읽기능력과 양안시기능간의 관계성이 있는지를 조사하였다. 또한 사용된 읽기검사법이 양안시기능 효율성을 감별하는 도구로 사용될 수 있는지 연구하고자 하였다. 방법: 1차적으로 대학생 138명에 대해 읽기능력검사를 시행하여 72명(52.2%)을 선정한 다음, 1차 선정자들 중에서 난독증과 광과민성 정도와 관련된 자가설문조사를 통해 정도 수 3개 이상 해당자를 선별하여 38명(52.7%)을 2차선정하여 세 그룹으로 나누어 양안시 검사를 하였다. 양안시 검사로는 폭주근점, 원 근거리 사위량, 조절력, 융합여력, AC/A ratio, 조절 용이성, 버전스용이성을 검사하였다. 결과: 폭주근점은 읽기능력 상위그룹이 가장 가까웠으며 융합여력, AC/A ratio, 조절용이성 및 버전스용이성은 읽기능력 상위그룹이 다른 그룹에 비해 높게 나타났다. 사위도는 읽기능력의 중간그룹에서 높게 나타났다. 결론: 읽기능력과 일부 양안시기능의 관계성을 알 수 있었다. 따라서 양안시기능 중 효율성이 떨어지는 부분과 관련하여 비젼트레이닝을 실시한다면 읽기능력의 증진에 향상을 기대할 수 있겠다.