초록
목적: 본 연구는 시각적 난독증 증상을 나타내는 호소군을 대상으로 칼라필터렌즈인 크로마젠($ChromaGen^{TM}$)렌즈를 착용함으로써 읽기능력의 향상정도를 알아보고자 하였다. 방법: 설문을 통한 난독증 의심 학생 52명을 대상으로 윌킨스 독서속도검사법을 이용하여 난독증 교정렌즈인 크로마젠 렌즈를 착용 전과 후 그리고 3개월 동안 착용한 후 읽기능력의 향상정도를 알아보았다. 결과: 1분 동안의 읽은 단어 숫자는 크로마젠 렌즈 착용자가 평균 110.26${\pm}$22.07 단어를 읽었고, 나안 또는 교정안경 착용자는 평균 106.42${\pm}$22.70의 단어를 읽었다. 크로마젠 렌즈 3개월 착용 후에는 평균 114.16${\pm}$21.86 단어를 읽었고, 나안 또는 교정안경을 착용한 학생은 109.96${\pm}$21.67 단어를 읽었다. 크로마젠 렌즈 착용 전과 후에 대한 3개월 동안 크로마젠 렌즈를 착용한 후의 읽기능력은 각각 3.70%${\pm}$0.29(p=0.01, t=2.26), 4.50%${\pm}$0.10(p=0.01, t=2.78)의 향상을 보였으며 통계학적 유의성이 있었다(p<0.05). 크로마젠 렌즈의 교정 3개월 후 난독증 증상의 개선에 대한 만족도 조사에서 전체 대상자 중 88.4%가 크로마젠 렌즈에 의해 난독증 증상이 개선되었다고 답하였다. 결론: 시각적 난독증의 증상이 의심되는 대상자에게 난독증 교정안경렌즈인 크로마젠 렌즈는 읽기능력 향상에 효과가 있었으며 통계학적으로 유의성이 있었다(p<0.05).
Purpose: In this study we investigated improvement degree of reading ability of the student who was in a condition of dyslexia symptoms by wearing $ChromaGen^{TM}$ lenses. Methods: After wearing the $ChromaGen^{TM}$ lens for 3 months, the dyslexia symptoms corrective lens, 52 students who had suspected symptom of dyslexia were asked questions, and we measured the improvement degree of reading ability of the student. Results: The $ChromaGen^{TM}$ wearer read 110.26${\pm}$22.07 words in 1 minute, and naked yeses or glass wearing students read 106.42${\pm}$22.70 words. Reading ability of the student having suspected symptom of dyslexia were measured after wearing $ChromaGen^{TM}$ for 3 months. The results showed improvement reading ability of 3.70${\pm}$0.29 (p=0.01, t=2.26), 4.50%${\pm}$0.10 (p=0.01, t=2.78) for $ChromaGen^{TM}$ wearer with statistical difference. A survey on the satisfaction of reading improvement with wearing $ChromaGen^{TM}$ showed that 88.4% of questioned person answered wearing $ChromaGen^{TM}$ had improved their dyslexia symptoms. Conclusions: With statisical significance (p<0.05). this study suggests that $ChromaGen^{TM}$ lens has an effect on improving reading speed of dyslexia patient. We know from these results that the $ChromaGen^{TM}$ lens which is used to dyslexia had an effect to improvement of reading speed for dyslexia. And the results of this study is statistically different (p<0.05).