칼라필터 렌즈(ChromaGenTM)를 이용한 읽기능력 향상에 대한 임상연구

The Study on Improvement of Reading Ability for Dyslexia Wearing Color filter lens (ChromaGenTM Lens)

  • 이석주 (동신대학교 대학원 안경광학과) ;
  • 박지훈 (동신대학교 대학원 안경광학과) ;
  • 이소희 (동신대학교 대학원 안경광학과) ;
  • 황광하 (동신대학교 대학원 안경광학과) ;
  • 유근창 (동신대학교 대학원 안경광학과)
  • Lee, Seok-Ju (Department of Optomerty Optic Science, Graduate School of Dongshin University) ;
  • Park, Ji-Hoon (Department of Optomerty Optic Science, Graduate School of Dongshin University) ;
  • Lee, So-Hee (Department of Optomerty Optic Science, Graduate School of Dongshin University) ;
  • Whang, Kwang-Ha (Department of Optomerty Optic Science, Graduate School of Dongshin University) ;
  • Ryu, Guen-Chang (Department of Optomerty Optic Science, Graduate School of Dongshin University)
  • 투고 : 2010.11.18
  • 심사 : 2011.03.19
  • 발행 : 2011.03.31

초록

목적: 본 연구는 시각적 난독증 증상을 나타내는 호소군을 대상으로 칼라필터렌즈인 크로마젠($ChromaGen^{TM}$)렌즈를 착용함으로써 읽기능력의 향상정도를 알아보고자 하였다. 방법: 설문을 통한 난독증 의심 학생 52명을 대상으로 윌킨스 독서속도검사법을 이용하여 난독증 교정렌즈인 크로마젠 렌즈를 착용 전과 후 그리고 3개월 동안 착용한 후 읽기능력의 향상정도를 알아보았다. 결과: 1분 동안의 읽은 단어 숫자는 크로마젠 렌즈 착용자가 평균 110.26${\pm}$22.07 단어를 읽었고, 나안 또는 교정안경 착용자는 평균 106.42${\pm}$22.70의 단어를 읽었다. 크로마젠 렌즈 3개월 착용 후에는 평균 114.16${\pm}$21.86 단어를 읽었고, 나안 또는 교정안경을 착용한 학생은 109.96${\pm}$21.67 단어를 읽었다. 크로마젠 렌즈 착용 전과 후에 대한 3개월 동안 크로마젠 렌즈를 착용한 후의 읽기능력은 각각 3.70%${\pm}$0.29(p=0.01, t=2.26), 4.50%${\pm}$0.10(p=0.01, t=2.78)의 향상을 보였으며 통계학적 유의성이 있었다(p<0.05). 크로마젠 렌즈의 교정 3개월 후 난독증 증상의 개선에 대한 만족도 조사에서 전체 대상자 중 88.4%가 크로마젠 렌즈에 의해 난독증 증상이 개선되었다고 답하였다. 결론: 시각적 난독증의 증상이 의심되는 대상자에게 난독증 교정안경렌즈인 크로마젠 렌즈는 읽기능력 향상에 효과가 있었으며 통계학적으로 유의성이 있었다(p<0.05).

Purpose: In this study we investigated improvement degree of reading ability of the student who was in a condition of dyslexia symptoms by wearing $ChromaGen^{TM}$ lenses. Methods: After wearing the $ChromaGen^{TM}$ lens for 3 months, the dyslexia symptoms corrective lens, 52 students who had suspected symptom of dyslexia were asked questions, and we measured the improvement degree of reading ability of the student. Results: The $ChromaGen^{TM}$ wearer read 110.26${\pm}$22.07 words in 1 minute, and naked yeses or glass wearing students read 106.42${\pm}$22.70 words. Reading ability of the student having suspected symptom of dyslexia were measured after wearing $ChromaGen^{TM}$ for 3 months. The results showed improvement reading ability of 3.70${\pm}$0.29 (p=0.01, t=2.26), 4.50%${\pm}$0.10 (p=0.01, t=2.78) for $ChromaGen^{TM}$ wearer with statistical difference. A survey on the satisfaction of reading improvement with wearing $ChromaGen^{TM}$ showed that 88.4% of questioned person answered wearing $ChromaGen^{TM}$ had improved their dyslexia symptoms. Conclusions: With statisical significance (p<0.05). this study suggests that $ChromaGen^{TM}$ lens has an effect on improving reading speed of dyslexia patient. We know from these results that the $ChromaGen^{TM}$ lens which is used to dyslexia had an effect to improvement of reading speed for dyslexia. And the results of this study is statistically different (p<0.05).

키워드

참고문헌

  1. Siegel L. S., "An evaluation of the discrepancy definition of dyslexia", Journal of Learning Disabilities, 25(10):618-629(1992). https://doi.org/10.1177/002221949202501001
  2. Shaywitz S. E., "Dyslexia", New England Journal of Medicine, 338:307-312(1998). https://doi.org/10.1056/NEJM199801293380507
  3. Aylward E. H., Richards T. L., Berninger V. W., Nagy W. E., Field K. M., Grimme A. C., Richards A. L., Thomson J. B., and Cramer S. C., "Instructional treatment associated with changes in brain activation in children with dyslexia", the scientific journal of the American Academy of Neurology, 61(2):212-219(2003).
  4. Reid R. C. and Shapley R. M., "Spatial structure of cone inputs to receptive fields in primate lateral geniculate nucleus", Nature, 356:716-718(1992). https://doi.org/10.1038/356716a0
  5. Bruce J. W. and Evans, "Dyslexia & Vision", Whurr Publishers, London, UK, pp.81(2003).
  6. Wilkins, A. J., Lewis, E., Smith, F., Rowland, E., and Tweedie, W., "Coloured Overlays and their benefits for reading", Journal of Research in Reading, 24(1):41-64(2001). https://doi.org/10.1111/1467-9817.00132
  7. 박승환, 장영건, "색 오버레이를 사용한 시각적 정보처리 결함을 갖는 난독증 학습장애 선별", 특수교육저널:이론과 실천, 8(4):313-336(2007).
  8. 조성호, 지성우, 정해원, 남기춘, "난독증을 위한 키 반응 검사기 구현", 한국산학기술학회 추계학술발표논문집, pp.250-253(2006).
  9. 교육인적자원부, "국가수준 학업 성취도 평가결과 보도자료", 교육인적자원부, 서울(2007).
  10. 박현숙, 신현기, 정대영, 정해진(역), "학습장애 : 토대, 특성, 효과적 교수", 3th Ed., 시그마프레스, 서울, pp.226-230(2007).
  11. Ray N. J., Fowler S., and Stein J. F., "Yellow Filters Can Improve Magnocellular Function: Motion Sensitivity, Convergence, Accommodation, and Reading", Ann. N. Y. Acad. Sci., 1039:283-293(2005). https://doi.org/10.1196/annals.1325.027
  12. 장미나, "난독증 어린이의 읽기기능에 관한 연구-이론 및 교수 치료적 접근의 탐색", 숙명여자대학교, 서울, pp.4-5(1992).
  13. Stein J., "The magnocellular theory of developmental dyslexia", DYSLEXIA, 7(1):12-36(2001). https://doi.org/10.1002/dys.186
  14. 루이 라플레르, 드니즈 델랑-마르케, "학습장애 클리닉", 한국아동상담센터 편역, 한울림, 서울, pp.96(2003).