초록
아직도 다양한 비즈니스 현장에서는 업무특성이나 법률적 제약 때문에 종이문서로 정보를 취득하고 있다. 이러한 수기문서는 IT 시스템을 통한 실시간 정보 처리와 관리를 위해 전자화 과정을 거쳐 디지털 문서로 변환되어 야 한다. 기존의 문서 전자화 시스템은 수기문서를 스캐닝과 후처리 작업을 거쳐 전자화하기 때문에 연속적인 업무 처리가 어렵다. 이 논문에서는 디지털펜과 필기체인식 기술을 이용한 수기문서 전자화 프레임워크인 LiveForm을 제안한다. 또한, 제안한 프레임워크의 적용가능성을 보이기 위해 LiveForm 기반 산업특수가스 유통 서비스를 구현하고 적용 효과를 분석한다. LiveForm은 디지털펜으로 절대좌표값이 인쇄된 종이문서를 작성하면 작성문서와 동일한 디지털이미지를 생성하고, 기록 정보는 필기체인식을 통해 디지털 문자로 변환하여 업무시스템에 자동으로 입력한다. LiveForm 기반 응용시스템은 종이문서 기반 정보 취득이 많은 업무에서 문서 전자화를 위한 스캐닝과 데이터 수동입력없이 취득한 정보를 업무시스템 자동으로 반영할 수 있어 업무 프로세스를 대폭 개선할 수 있다.
Business still relies heavily on pen and paper for legal reasons or convenience. The handwritten document is to be converted into digitalized document for IT system to manage and process in real time. Because the previous document digitalization systems convert the handwritten documents into digitalized documents by scanning and post-processing the documents, it is difficult to seamlessly proceed the work process. This paper proposes the LiveForm, a framework for digitalizing handwritten document using digital pen and handwriting recognition technology. To prove the applicability of the proposed LiveForm, we also implement a LiveForm based service in industrial gas distribution process and analyze effects of the system. The LiveForm generates the same digital image as the handwritten document by writing up the paper with absolute coordinates by digital pen and converts the handwriting data to digital text to insert the information into back-end system. The LiveForm based system eliminates scanning for document digitalization and data input with keyboard into back-end system in paper-based information gathering. Therefore, it is possible for the LiveForm to improve work process in various business areas.