Journal of Korean Society of Archives and Records Management (한국기록관리학회지)
- Volume 11 Issue 2
- /
- Pages.165-188
- /
- 2011
- /
- 1598-1487(pISSN)
- /
- 2671-7247(eISSN)
DOI QR Code
Designing the Archival Contents Sample for Education Based on Curriculum-standards Analysis
교육과정 분석에 따른 교육용 기록정보콘텐츠의 예시 설계
- 이은영 (명지대학교 디지털 아카이빙 연구소)
- Received : 2011.11.19
- Accepted : 2011.12.23
- Published : 2011.12.01
Abstract
This paper suggests the methods of curriculum-standards analysis and collection analysis. This paper also designs the sample of archival contents for education based on this methods. This paper intends to verify the methods and to suggest a model of archival contents for education available in connection with the curriculum-standards by designing the archival contents for education on national unification in high school classrooms.
본 논문은 교사와 학생을 대상으로 제공하는 교육용 기록정보콘텐츠를 개발하는데 있어 핵심적인 단계인 교육과정 분석과 컬렉션 분석의 방법을 제시하고 이 방법에 따라 교육용 기록정보콘텐츠의 예시를 설계하였다. 본 논문은 고등학교 수업에서 통일 교육의 교재로 활용할 수 있는 교육용 기록정보콘텐츠를 설계함으로써 앞서 제안한 교육과정 분석과 컬렉션 분석의 적용 가능성을 검증해보고, 교육과정과 연계되어 활용할 수 있는 교육용 기록정보콘텐츠의 모델을 제시하고자 하였다.
Keywords