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온도변화에 따른 PTCP와 JCP 접속부 줄눈 폭 변화와 설계 방안

Behavior and Design of Terminal Joint Width between Post-Tensioned Concrete Pavement and Jointed Concrete Pavement under Temperature Changes

  • 김동호 ((주)삼우아이엠씨 기술연구소) ;
  • 이봉학 (강원대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 김성민 (경희대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 박성태 (한국도로공사 수도권건설사업단)
  • 투고 : 2010.12.17
  • 심사 : 2011.02.28
  • 발행 : 2011.03.15

초록

본 논문에서는 포스트텐션 콘크리트 포장(PTCP: Post-Tensioned Concrete Pavement)과 줄눈 콘크리트 포장(JCP: Jointed Concrete Pavement)이 접속되는 터미널 조인트의 시공시 초기 줄눈 폭 설계에 대하여 연구하였다. PTCP와 JCP 사이의 줄눈 폭은 소음과 승차감에 직접 영향을 미치는 요소이다. 초기 설계 줄눈 폭이 지나치게 크면 소음과 승차감을 저하시키고, 줄눈 폭이 지나치게 작게 되면 온도 상승시 슬래브의 팽창과 블로우업 발생으로 압축응력이 과도하게 작용하여 줄눈부 파손을 야기할 수 있기 때문이다. 본 연구는 온도변화에 따른 터미널조인트의 줄눈 폭의 연구를 위하여 PTCP와 JCP가 시공된 동해고속도로 주문진현장에서 2010년 8월과 11월에 줄눈 폭 데이터를 측정하고 분석하여 최적의 줄눈 폭 설계방안을 제시하였다.

The initial joint width design of the terminal joint between post-tensioned concrete pavement (PTCP) and jointed concrete pavement (JCP) was studied in this research. The joint width between PTCP and JCP directly affects noise and ride quality. If the initial joint width is very large, noise increases and ride quality decreases. If the initial joint width is very small, on the other hand, under high temperatures, PTCP slabs can blow up, or failures near the joint can occur due to excessive compressive stresses. The terminal joint width behavior between PTCP and JCP near Jumunjin at Donghae expressway under temperature changes was measured in August and November 2010 and the data was analyzed. From this study, the design methodology of the optimal initial terminal joint width was proposed.

키워드

참고문헌

  1. 김동호, 배종오, 이봉학, 김성민, 한승환, 유태석, "포스트텐션 콘크리트 포장의 설계와 시공", 대한토목학회 학술발표회, 2009.
  2. 김동호, 길용수, 김진웅, 윤경구, "포스트텐션 콘크리트 포장의 줄눈폭 설계", 한국도로학회 논문집, 제12권 3호, pp.147-154, 2010.
  3. 한국도로공사, "고속도로 표준도", 2009.
  4. AASHTO, "AASHTO Guide for Design of Pavement Structures", American Association of State Highway and Transportation Officials, 1993.