A Study on Type Classification and Test Instruments Development of Reading Flow Using Structure Modeling

구조방정식 모형에 의한 독서 플로우의 유형 분류와 검사도구 개발에 관한 연구

  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2011.02.06
  • Accepted : 2011.03.28
  • Published : 2011.03.30

Abstract

Successful reading instruction of teacher librarian should be to identify the reading characteristics of students. Nevertheless, there are insufficient tools for to identify the reading characteristics. Thus, this study propose the reading flow type classification and test instruments reading flow using structure equation modeling. In order to verify the reading flow type, this study established 4 temporary model(Warner, Dunn & Dunn, MBTI, flow construction), conformed using AMOS structure equation modeling. The most fit model of 4 temporary model were conformed flow construction. Test instruments for reading flow was developed based on conformed flow construction. Suggested reading flow type classification consist of 16 styles in four dimensions. Reading flow test instruments consist of 28 item styles in four dimensions. The data for this study re-used 1,836 students questionary for prior paper of this researcher.

사서교사가 독서교육을 성공적으로 수행하기 위해서는 독서에 관한 학생들의 특성을 파악하고 있어야 한다. 그러나 현재 학생들의 독서 관련 특성을 파악하기 위한 도구가 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 구조방정식 모형을 이용하여 독서 플로우 유형을 분류하고 독서 플로우 유형을 측정할 수 있는 검사도구를 제안하였다. 독서 플로우의 유형을 분류하기 위해서 4개의 연구모형(워너, 던과 던, MBTI, flow 구성모형)을 설정하고 각 모형을 AMOS 구조방정식 모형에 대입하여 적합성을 검증하였다. 그 결과 4개의 연구모형 중 flow 구성 모형이 가장 적합한 모형임을 확인하였다. flow 구성 모형을 바탕으로 독서 플로우 유형을 분류하고 독서 플로우 유형 검사를 위한 도구를 제안하였다. 제안한 독서 플로우 유형은 4 차원 16 가지의 세부 유형으로 구성되고 있고 검사도구는 4개 영역, 28개 문항으로 설정하였다. 본 연구에서 사용한 데이터는 본 연구자의 선행연구를 위해 수집한 1,836개의 데이터를 재사용하였다.

Keywords

References

  1. 이병기, "초․중등 학생의 독서 플로우 성향과 요인 분석에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제41권, 제4호 (2010), pp.51-72.
  2. Csikszentmihalyi Mihaly, Flow : The Psychology of Optimal Experience(New York : Harper & Row).
  3. 박영례, 이소희, "자녀 양육에서 어머니 플로우 경험의 탐색," 한국가족복지학, 제12권, 1호(2007), p.6
  4. Csikszentmihalyi Mihaly, Flow : 미치도록 행복한 나를 만난다, 최인수 옮김(서울 : 한울림, 2004), pp.103-104.
  5. 이병기, 초․중등 학생의 독서 플로우 성향과 요인 분석에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제41권, 제4호 (2010), pp.60-67.
  6. 서울대학교 교육연구소 편, 교육학 대백과사전(서울 : 하우동설, 1998), p.2504.
  7. B. Fischer and L. Fischer, "Style in Teaching and Learning," Educational Leadership, Vol.36, No.4(1979), pp.245-254.
  8. D. H. Jonassen and B. L. Grabowski, Handbook of Individual Differences, Learning and Instruction(New Jersey : Lawrence Erlbaum Associates, 1993), pp.31-41.
  9. W. Warner, "Cognitive Style Mapping by the Hill Model," Student Learning Style : Diagnosing and Prescribing Programs(Reston, VA : National Association of Secondary School Principals, 1982), pp.15-18.
  10. Rita Dunn and Kenneth Dunn, "Learning Style : State of the Science," Theory into Practice, Vol.23, No.1 (1984), pp.10-19.
  11. Rita Dunn and Kenneth Dunn, Teaching Elementary Students through Their Individual Learning Styles(Allyn & Bacon : Boston, 1993).
  12. 이병기, 정보매체와 교수매체론, 개정판(경기 : 조은글터, 2010), p.353.
  13. 한국MBTI 연구소, MBTI 이해, 2004, [인용 2011. 1. 28].
  14. Myers & Briggs Foundation, MBTI(R) Basics, [cited 2011. 1. 28].
  15. 이병기, 정보매체와 교수매체론, 개정판(경기 : 조은글터, 2010), pp.60-67.
  16. 김석용, 안성수 공저, 사회행태과학을 위한 구조방정식 모델링 분석 : AMOS 16(서울 : 삼영사, 2009), pp.5-6.
  17. 송지준, SPSS/AMOS 통계분석방법, 개정1판(서울 : 21세기사, 2011), pp.321-325.
  18. Csikszentmihalyi Mihaly, Flow : 미치도록 행복한 나를 만난다, 최인수 옮김(서울 : 한울림, 2004), p.104, p.121.