DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the ways of sharing the learning objectives presented by pre-service teachers in elementary mathematics classrooms

예비초등수학교사의 수업목표 공유 활동의 고찰

  • Kwon, Sung-Yong (Dept. of Mathematics Education, Gongju National University of Education)
  • Received : 2011.01.17
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.15

Abstract

The purpose of this study is to investigate activities of sharing learning objectives in mathematics lesson and by doing that, to draw some conclusions on sharing learning objectives in elementary school mathematics lessons. To gather data, 82 pre-service teachers who participated in 4-week teaching practicum were asked to record their mathematics lesson and to transcribe their teaching activities. Specifically by analyzing the data, suggestions on how to share the learning objectives in elementary school mathematics were drawn.

본 연구는 예비초등 수학교사의 수업목표 공유 활동을 고찰하고 이를 통해 수업목표공유에 대한 시사점을 제공하기 위해서 이뤄졌다. 이를 위해서 G시에 소재한 교육대학교 3학년 학생들 중 4주간의 교생실습에 참여한 82명의 예비교사를 대상으로 수학수업을 비디오로 녹화하고 이를 전사하여 그 자료를 분석하였다. 구체적으로 수업목표를 설정하는 방법과 이를 학생들과 확인하고 공유하는 방법을 살펴봄으로써 이후 수학수업을 위한 시사점을 제공하려고 하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 공주교육대학교

References

  1. 권낙원 (1996). 교육과정총론. 한국교원대학교 대학원.
  2. 권명 (1988). 수업목표 진술방식이 학습의 전이에 미치는 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김건무 (2003). 목표확인 역할놀이 수업이 학습태도와 학업성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김호권 (1977). 인간의 제특성과 학교학습. 서울: 한국능력개발사.
  5. 변영계 (1984). 학습지도. 교육연구총서. 서울: 한국능력개발사.
  6. 신달웅 (1987). 학습목표의 제시효과와 개선방안. 미출판. 한국교총 연구논문.
  7. 이금주 (2001). 초등학교 교사용 지도서에 제시된 수업목표 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 이원희 (1980). 수업목표의 제시방법이 학업성취에 미치는 영향. 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 이홍우 (1998). 증보 교육과정탐구. 서울: 박영사.
  10. 정미영 (1999). 수업목표 제시방식에 따라 학업성취 및 수학효능감에 미치는 효과-확률과 통계를 중심으로. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 정순례 (2001). 수업에서의 목표의 역할. 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  12. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  13. Eisner, E. V. (1979). Educational imagination: On the design and evaluation of school programs. NY: Macmillan.
  14. Gagne, R. M. (1965). Educational objectives and human performance. In J. D. Krumbolts. (Ed.), Learning and the educational process. Chicago: Rand Mcnally.
  15. Gagne, R. M. (1974). Principles of instructional design. NY: Holt. Rinehart & Winston.
  16. Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentive. Organizational Behavior and Human Performance, 3, 157-189. https://doi.org/10.1016/0030-5073(68)90004-4
  17. Mager, R. F. (1962). Preparing instructional objectives. San Francisco. CA: Fearon Publishers.
  18. Rothkopf, E. Z., & Kaplan, R. (1972). Exploration of the effect of density and specificity of instructional objectives on learning from text. Journal of Educational Psychology, 63, 295-302. https://doi.org/10.1037/h0033586
  19. Schunk, D. H. (1990). Goal setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, 25(1), 71-86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_6
  20. Tyler, R. W. (1950). Basic principles of curriculum and instruction. Chicago: University of Chicago press.

Cited by

  1. A Study on the Way of Presenting Learning Goals of pre-teachers in Korean Language Class vol.42, pp.None, 2011, https://doi.org/10.20880/kler.2011..42.593