참고문헌
- 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 광주: 한솔사.
- 교육과학기술부 (2009a). 수학 1-1. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2009b). 수학 1-2. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2009c). 수학 2-1. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2009d). 수학 2-2. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2009e). 수학 1-1 교사용 지도서. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2010a). 수학 3-1. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2010b). 수학 3-2. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2010c). 수학 4-1. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2010d). 수학 3-1 교사용 지도서. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2010e). 수학 3-2 교사용 지도서. 서울: 두산동아(주).
- 교육과학기술부 (2010f). 수학 4-1 교사용 지도서. 서울: 두산동아(주).
- 교육부 (1997). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호 [별책 2]. 서울: 대한교과서.
- 교육부 (1998). 초등학교 교육과정 해설(IV): 수학, 과학, 실과. 서울: 대한교과서.
- 교육인적자원부(2007a). 초.중등학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호 [별책 1]. 서울: 대한교과서.
- 교육인적자원부 (2007b). 수학 1-가. 서울: (주)천재교육.
- 교육인적자원부 (2007c). 수학 1-나. 서울: (주)천재교육.
- 교육인적자원부 (2007d). 수학 2-나. 서울: (주)천재교육.
- 교육인적자원부 (2007e). 수학 3-가. 서울: (주)천재교육.
- 교육인적자원부 (2007f). 수학 1-나 교사용 지도서. 서울: (주)천재교육.
- 교육인적자원부 (2007g). 수학 3-가 교사용 지도서. 서울: (주)천재교육.
- 김성준 (2004). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방향 탐색, 서울대학교 박사학위 논문.
- 백석윤 (2009). 창의중심 미래형 수학과 교육과정의 성격, 목표 및 초등학교 내용 개요(안). 수학교육논집, 27, 61-72, 대한수학회(2009년도 제27회 수학교육 심포지엄: 창의 중심의 미래형 수학과 교육과정 모형 연구).
- Bastable, V., & Schifter, D. (2008). Classroom stories: Examples of elementary students engaged in early elgebra. In J. Kaput, D. W. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp.165-184). Hillsdale, NJ: Erlbaum & The National Council of Teachers of Mathematics.
- Bodanskii, F. (1991). The formation of an algebra method of problem solving in primary school. In V. V. Davydov (Ed.) Psychological abilities of primary school children in learning mathemaics (Vol. 6, pp. 275-338). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Carpenter, T. P., Franke, M. L., & Levi, L. (2003). Thinking mathematically: Integrating arithmetic and algebra in elementary school. Portsmouth, NH: Heinemann.
- Carraher, D. W., & Schliemann, A. D. (2007). Early algebra and algebraic reasoning. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 669-705). Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
- Herscovics, N., & Linchevski, L. (1994). A cognitive gap between arithematic and algebra. Educational Studies in Mathematics, 27, 59-78. https://doi.org/10.1007/BF01284528
- Kaput, J. (1995). Transforming algebra from an engine of inequity to an engine of mathematical power by "algebrafying" the K-12 curriculum. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council of Teachers of Mathematics, Boston, MA.
- Kaput, J. (2008). What is algebra? what is algebraic reasoning? In J. Kaput, D. W. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp.5-17). Hillsdale, NJ: Erlbaum & The National Council of Teachers of Mathematics.
- Kaput, J., Blanton, M., & Moreno, L. (2008). Algebra from a symbolization point of view. In J. Kaput, D. W. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp.19-55). Hillsdale, NJ: Erlbaum & The National Council of Teachers of Mathematics.
- Kieran, C., Boileau, A., & Carancon, A. (1996). Introducing algebra by means of a technology- supported, functional approaches. In N. Bednarz, C. Kieran, & L. Lee (Eds.), Approaches to algebra: Perspectives for research and teaching (pp. 257-293). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer.
- Mason, J. (1996). Expressing generality and roots of algebra. In N. Bednarz, C. Kieran, & L. Lee (Eds.), Approaches to algebra: Perspectives for research and teaching (pp. 65-86). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer.
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics (9th Ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
- Smith, E. (2008). Representational thinking as a framework for introducing functions in the elementary curriculum. In J. Kaput, D. W. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 133-160). Hillsdale, NJ: Erlbaum & The National Council of Teachers of Mathematics.
피인용 문헌
- A Study on the cognition for generality of solution in Algebra - Focusing on Quadratic equation - vol.28, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.1.155