A Study on the Character and Walking Velocity of Crowd Going up Stairs

계단에서 올라가는 군집보행의 속도에 관한 조사 및 특성에 관한 연구

  • 박재성 (한국사이버대학교 소방방재학과)
  • Received : 2011.01.07
  • Accepted : 2011.02.11
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The effort of transferring some parts of urban functions to the underground space is growing trend among modem cities because of the limit of horizontal land use, the rise of land value, the diversification of human desire, etc. Thus, the basement of building and the subway station have deepened. It calls our attention to safety about evacuation from the underground space to the ground. Until now, the study about crowding walk in stairs has been progressed, focusing on the crowding walk that is going down the stairs, and there is no study about crowding walk that is going up the stairs. This study measured walking pace by crowd density that is going up the stairs in the subway station stairs making one-way movement of crowd. The actual survey showed that the mathematical relation 'V=0.638-0.0949p' determines going up walking velocity at a gradient of $23^{\circ}$, and the mathematical relation will be 'V=0.597-0.1067p' at a gradient of $30^{\circ}$, when it is converted, based on the average walking velocity of crowd by the slope of the stairs which is recommended by Architectural Institute of Japan.

현대 도시는 수평적 토지이용의 제한, 지가 상숭, 인간 요구의 다양화 등으로 인하여 도시기능의 일부를 지하공간으로 흡수하고자 하는 노력이 증가하는 추세이다. 따라서 건축물의 지하층, 지하철 역사 등이 점차 대심도화 되어 지하공간에서 지상으로 피난에 대한 안전성 여부가 부각되고 있다. 그동안 계단에서 군집보행에 관한 연구는 내려가는 군집보행을 중심으로 진행되어 왔으며, 계단에서 올라가는 군집보행에 대한 연구는 거의 전무한 상황이다. 본 연구에서는한 방향 군집유통이 형성되는 지하철 역사 숭강장 내 계단에서 올라가는 군집의 밀도에 따른 보행속도를 직접 실촉하여 조사하였다. 올라가는 보행은 실측결과 경사도 $23^{\circ}$에서 관계식 V=0.638-0.0949p에 의해 보행속도가 결정되며, 이를 일본건축학회에서 제안하는 계단 경사도에 따른 평균보행속도를 근거로 환산하면 경사도 $30^{\circ}$에서는 V=0.597-0.1067p가 되는 것으로 분석되었다.

Keywords

References

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