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제한된 공간에서 조종력을 이용한 다중에이전트의 집단행동 시뮬레이션

Group Behavior Simulation of Multi-Agents by Using Steering Forces in an Enclosed Space

  • 조성현 (홍익대학교 게임학부) ;
  • 이재문 (한성대학교 멀티미디어공학과)
  • 투고 : 2010.11.15
  • 심사 : 2011.01.03
  • 발행 : 2011.02.20

초록

가상세계에서 다중 에이전트들의 집단행동을 사실적으로 시뮬레이션하는 것은 중요하다. 대부분의 기존 연구가 개방된 공간에서의 집단행동에 초점 맞춘 반면, 본 논문은 제한된 공간에서 조종력을 이용한 집단행동에 대하여 연구한다. 에이전트들은 제한된 공간에서 하나의 공동 목적지를 가지며, 다른 에이전트와 충돌을 피하면서 목적지로 이동하여야 한다. 이러한 환경에서 세 가지 가능한 에이전트 모델을 제시 하였으며, 각 모델에 필요한 여섯 가지 조종력도 제안하였다. 제안된 모델의 올바름을 보이기 위하여 모델들을 시뮬레이션 하였다. 시뮬레이션 결과는 벽들과 출입구에 따라 각 에이전트가 목적지에 도착하는 시간은 달랐지만, 단순히 조종력만을 사용하는 제안된 모델들이 제한된 공간에서 잘 동작하는 것을 보였다.

It is important to realistically simulate group behaviors of the multi-agents in virtual worlds. While most researchers have focused on their group behaviors in an open space, this paper studies their group behaviors by using steering force in an enclosed space. Agents have a common target and should move towards it in an enclosed space while avoiding collision with other agents. Under those environments, three possible models of agents are proposed and the six steering forces needed in each model are also proposed. In order to show the correctness of the proposed models, they were simulated. Our simulation results showed that the proposed models only using steering forces operate well in the enclosed space although it requires a different period of time for each agent to arrive at its target depending on the walls and doors.

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참고문헌

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