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Impacts of Hotel Service Quality and Voluntary Behavior upon Behavioral Intentions

호텔 서비스품질과 고객의 자발적 행위가 행동의도에 미치는 영향

  • 신철호 (인하공업전문대학 호텔경영과) ;
  • 이정철 (남서울대학교 호텔경영학과) ;
  • 장현종 (백석 예술대학)
  • Received : 2011.02.16
  • Accepted : 2011.03.17
  • Published : 2011.03.28

Abstract

This study is to investigate the impact of hotel service quality and voluntary behavior upon behavior intentions by the actual analysis of four deluxe hotels in Seoul and Incheon. As a research methodology, a statistical package of SPSS 15.0 for window & Path Analysis 7.0 were used with 124 respondents. The empathy of service quality affects the voluntary behavior of the customers composed of three factors. Cooperation out of the voluntary behavior has an effect on the behavioral intentions and the rest of voluntary behavior only influences revisit. Accordingly it suggests that hotel employees should serve the customers with individual care and concern. In addition, it reveals significantly that the empathy is the main factor resulting in voluntary behavior and behavior intentions of the hotel customers.

본 연구는 호텔 서비스 품질과 고객의 자발적 행위가 행동의도에 미치는 영향을 규명하고자 서울 및 인천지역에 위치한 4개의 특급호텔을 대상으로 124개의 표본을 SPSS 15.0과 AMOS 7.0 통계패키지를 이용하여 확인요인분석과 경로분석(Path Analysis)을 실시하였다. 그 결과 서비스 품질의 공감성 요인이 고객의 자발적 행위의 세 가지 요인 모두에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 고객의 자발적 행위의 협조는 고객의 행동의도 두 가지 요인 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 충성도와 참여는 종속변수 중 재방문요인에만 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 호텔 서비스에 있어 종사원들이 고객에 대한 개별화된 관심이 매우 중요하다는 것을 시사하고 있으며, 이는 호텔과 고객 간의 더욱 중요한 역할로 작용하여 고객의 행동의도에 영향을 미친다는 실증적인 연구결과를 도출하였다는데 그 의의가 있다.

Keywords

References

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