DOI QR코드

DOI QR Code

Care-giver Satisfaction of Language Therapy in Children with a Diagnosis of Autism

자폐 장애 아동 보호자의 언어치료 교육 서비스 만족도에 대한 실태조사

  • 김정완 (부산가톨릭대학교 언어청각치료학과)
  • Received : 2010.10.21
  • Accepted : 2011.01.17
  • Published : 2011.03.28

Abstract

This study was conducted to determine the degree of satisfaction and the demand for the current education service of language therapy. We surveyed a total of fifty two nurturers of children who had been diagnosed as autistic. A three-part questionnaire that covered the environment of the therapy institution (7 questions), the programs provided by the Speech-Language Pathologist (7 questions) and the degree of satisfaction and the demand for therapy education (7 questions) was used. The study results showed, in the area of the institution environment for therapy education, that the degree of satisfaction was highest for Social Welfare Center users due to the therapy costs. The level of satisfaction then decreased in the order of private clinic users and general hospital users. However, in the area of education programs provided by Speech-Language Pathologists, it was highest for the users of general hospitals due to the proper contents of the programs and consulting service. The satisfaction level then decreased in the order of private clinic users and Social Welfare Center users. Regarding the level of satisfaction with therapy education and related demand, the degree of satisfaction with language therapy and all therapy education services was generally satisfactory. After the language therapy, the children showed considerable improvement in their living skills (60% of survey respondents) and psychological stability (stress reduction, 30% of the total survey respondents). Regarding the future demand for therapy education, the degree of demand was high for the individual and group language therapy education service. In summary, the results of this study uncovered a number of problems related to services provided by language therapy education institutions and suggested various implications that Speech-Language Pathologists and relevant professionals should endeavor to use so as to enhance the satisfaction level of therapy education for autistic children.

본 연구는 자폐 장애로 진단받은 아동의 주양육자 총 52명을 대상으로 현재 받고 있는 언어치료 교육서비스에 대한 만족도와 욕구를 조사하기 위해 실시되었다. 연구방법은 설문조사 방식을 사용하였고, 설문 내용은 치료 교육 기관의 환경(7문항)과 치료사가 제공하는 프로그램(7문항), 그리고 치료 교육 만족도 및 서비스 욕구(7문항)를 포함한 세 가지 측면으로 구분하여 작성하였다. 연구 결과, 치료 교육 기관의 환경면에서, 치료비 등을 이유로 복지관 이용자의 만족도가 가장 높았으며, 사설 치료실, 종합병원 순으로 낮게 나타났다. 치료사가 제공하는 교육 프로그램 면에서, 실시하는 프로그램의 적절성 및 상담 내용 등을 이유로 종합병원 이용자의 만족도가 가장 높았으며, 사설치료실, 복지관 순으로 낮게 나타났다. 치료 교육 만족도 및 서비스 욕구 면에서, 언어치료 및 전체 치료 교육 서비스에 대한 만족도는 다소 만족하는 수준인 것으로 나타났다. 자녀가 언어치료를 받게 되고 난 후, 좋아진 점으로 일상적인 생활 기술의 향상과 심리적 안정이 높게 나타났으며, 추후 받고 싶은 치료 교육과 관련하여 개별, 집단 언어치료 교육 서비스에 대한 욕구가 매우 높게 나타났다. 이상의 결과를 통해, 치료 교육 기관에서 제공하는 서비스의 문제점을 파악하고, 자폐 아동의 치료 교육 만족도를 높이기 위해 언어치료사 및 관련 영역 전문가들이 노력해야 할 여러 가지 함의를 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 이종숙, 조희정, "고기능 자폐아동을 위한 또래리더 경험 게임 놀이 프로그램 개발 및 효과", 한국심리학회지:발달, 제21권, 제1호, pp.113-115, 2008.
  2. L. Kanner, "Autistic disturbances of affective contact," Nervous Child, Vol.2, pp.217-250, 1943.
  3. 홍강의, "자폐 장애: 본질과 개념변천에 관한 고찰", 소년청소년정신의학, 제4권, 제1호, pp.3-26, 1993.
  4. 양문봉, 자폐스펙트럼장애. 도서출판 자폐연구, 2000.
  5. P. A. Filipek, P. J. Accardo, G. T. Baranek, "The screening diagnosis of autistic spectrum disorders," J Autism Dev Disord, Vol.29, No.6, pp.439-484, 1999. https://doi.org/10.1023/A:1021943802493
  6. S. T. Potgieter and J. P. Fryns, "The neurobiology of autism," Genet Couns, Vol.10, No.2, pp.117-122, 1999.
  7. 최재성, "98 장애인 복지관 운영평가 프로그램 개발 연구", 연세대학교 사회복지연구원, 1998.
  8. 김수진, 이수향, "언어치료 임상실습 교육모형 개발 및 적용", 언어청각장애연구, 제14권, 제4호, pp.353-380, 2010.
  9. P. Howlin and A. Moore, "Diagnosis of autism. A survey of over 1200 patients in the UK," Autism, Vol.1, No.2, pp.135-162, 1997. https://doi.org/10.1177/1362361397012003
  10. T. Chairman, "Autism and pervasive developmental disorders," Curr Opin Neurol, Vol.12, pp.55-159, 1999.
  11. 임호찬, "치료적 미술교육이 자폐아동의 인지기능에 미치는 효과", 발달장애학회지, 제10권, 제2호, pp.27-42, 2006.
  12. 이점조, 김영근, 여광응, "다양한 리듬악기 놀이 활동이 자폐성아동의 학습참여행동과 상동행동에 미치는 효과", 발달장애학회지, 제10권, 제1호, pp.1-21, 2006.
  13. 조정연, "악기놀이 활동이 자폐성 장애아동의 학습참여와 상동행동에 미치는 효과", 발달장애학회지, 제13권, 제2호, pp.27-52, 2009.
  14. A. K. Leung and C. P. Kao, "Evaluation and management of the child with speech delay," American Family Physician, Vol.59, pp.3121-3135, 1999.
  15. F. R. Volkmar, "Diagnosed with autism about 6 month ago," J Autism Dev Disord, Vol.29, pp.509-510, 1999. https://doi.org/10.1023/A:1022252004310