Analysis on the Success Factors of e-CRM using Analytical Hierarchy Process (AHP)

분석적 계층 프로세스(AHP) 기법을 이용한 e-CRM의 성공요인 분석

  • Shin, Dong-Hyuk (School of Management Information Systems, Kookmin University) ;
  • Kim, Seong-Jin (School of Management Information Systems, Kookmin University) ;
  • Ahn, Hyun-Chul (School of Management Information Systems, Kookmin University)
  • 신동혁 (국민대학교 경영정보학부) ;
  • 김성진 (국민대학교 경영정보학부) ;
  • 안현철 (국민대학교 경영정보학부)
  • Received : 2011.01.06
  • Accepted : 2011.01.28
  • Published : 2011.03.31

Abstract

Recently, companies have interests in the adoption and diffusion of customer relationship management(CRM). And, as information and communication technologies and Internet technologies proliferate, they also have interests in e-CRM, which implements CRMusing online communication channels. Until now, many researchers have tried to identify the success factors of CRM and evaluate their relative importance. However, only a few studies have dealt with the success factors of e-CRM. For this reason, we aim at identifying and evaluating the success factors of e-CRM in order to provide the companies with the guideline for preparing the implementation of e-CRM. Our study adopts analytical hierarchy process(AHP) as a tool for evaluating these factors because it has been widely applied and validated for a long time. Whereas prior studies have analyzed the success factors from the organizational and technological perspective, our study analyzes them from the functional perspective. As a result, we found that the companies should manage all the CRM components including analytic-operational-collaborative CRM in good balance. Also, we found that the sufficient support from CEO, the acquisition of good quality customer data, and theonline processing capability for responding customers' requests effectively are important for the success of e-CRM.

최근 기업들이 고객관계관리(CRM)의 도입과 확산에 많은 노력을 기울이고 있는 가운데, 정보통신기술의 발달과 인터넷 사용의 활성화로 인하여 온라인 채널을 활용하여 CRM을 구현하는 이른바 e-CRM에 대한 기업들의 관심 역시 높아지고 있다. 지금까지 많은 연구자들이 CRM의 성공요인들을 식별하고, 각 요인들의 우선순위를 알아보고자 노력을 기울여 왔다. 하지만, e-CRM 분야에 대한 성공요인 관련 연구는 지금까지 충분히 이루어지지 못했다. 이에 본 연구에서는 기업들이 성공적으로 e-CRM을 구현을 위한 준비를 할 수 있는 가이드라인을 제시하기 위해, 기존에 연구되었던 다양한 e-CRM구축의 성공요인들을 도출, 정리하고, 각 요인별 상대적 중요도를 전문가 설문을 통해 분석하여, 우선순위를 살펴보고자 하였다. 이 때 요인별 상대적 중요도는 전통적으로 많이 활용되고 검증되어 온 분석적 계층 프로세스(AHP) 기법을 이용하여 도출하였다. 기존의 연구들은 대부분 조직적인 요소와 기술적인 요소들로 성공요인을 분석하였지만 본 연구에서는 e-CRM의 기능적인 관점으로 성공요인을 도출하고자 하였다. 분석 결과, e-CRM의 성공을 위해서는 분석-운영-협업 CRM의 세 부분이 모두 균형 있게 관리되어야 하며, 특히 최고경영자의 전폭적인 지원과 양질의 고객정보 확보, 그리고 고객의 요구사항에 효과적으로 반응하는 우수한 온라인 처리능력의 확보가 중요한 것으로 나타났다.

Keywords