References
- Randall Packer, "Multimedia: From Wagner to Virtual Reality", W. W. Norton & Company, 2001. p406
- Jay David Bolter and Richard Grusin, "Remediation: Understanding New Media", The MIT Press, 2000. p21
- 이광석, "현실공간에서 가상공간으로", 한국사회와 언론, 한국사회언론연구회편, 1997, 제8호, p74
- Marita Struken and Lisa Cartwright, "Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture", Oxford University Press, 2001. p129
- 데이비드 웨버먼, "매트릭스로 철학하기", 한문화멀티미디어, 2003. p278
- 데이비드 웨버먼, "매트릭스로 철학하기", 한문화멀티미디어, 2003, p272
- Marita Struken and Lisa Cartwright, "Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture", Oxford University Press, 2001. p133p
- Maturana & Varela, "Autopoiesis and Cognition: The Realization of the Living, Kluwer, 1980
- 주은우, "시각과 현대성", 한나래, 2003. p152
- Marita Struken and Lisa Cartwright, "Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture", Oxford University Press, 2001. p101
- 최미숙,"자크 라깡의 거울단계와 가상현실과의 연관성에 관한 연구", 커뮤니케이션 디자인학연구, 커뮤니케이션디자인협회 시각디자인학회, 2002, 제9호, p22
- 사라 워드, "매트릭스로 철학하기", 한문화멀티미디어, 2003. p121
- Marita Struken and Lisa Cartwright, "Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture", Oxford University Press, 2001. p134
- Jay David Bolter and Richard Grusin, "Remediation: Understanding New Media", The MIT Press, 2000. p33
- Jay David Bolter and Richard Grusin, "Remediation: Understanding New Media", The MIT Press, 2000. p32
- Jay David Bolter and Richard Grusin, "Remediation: Understanding New Media", The MIT Press, 2000. pp38-39
- 구본영, "출판매체 속 표상에 나타나는 재매개의 이중논리 연구",디지털디자인학연구, 디지털디자인학회, Vol.9, No.1, p261
- Jay David Bolter and Richard Grusin, "Remediation: Understanding New Media", The MIT Press, 2000. p74
- 디터 메르쉬, "매체이론", 연세대학교 출판부, 2009. p75
- 조윤경, "인터-페이스와 다매체 미학", 이화인문과학원, 2010. p25
- 기 본지페, "인터페이스: 디자인에 대한 새로운 접근", 시공사, 2003. pp93-94
- 장문정, "메를로 퐁띠의 살의 기호학", 한국학술정보, 2005, p369
- 조윤경, "인터-페이스와 다매체 미학", 이화인문과학원, 2010. pp26-27
- 조윤경, "인터-페이스와 다매체 미학", 이화인문과학원, 2010. p28
- 전혜숙, "인터-페이스와 다매체 미학", 이화인문과학원, 2010. p73
- Randall Packer, "Multimedia: From Wagner to Virtual Reality", W. W. Norton & Company, 2001. p47
- Randall Packer, "Multimedia: From Wagner to Virtual Reality", W. W. Norton & Company, 2001. p380
Cited by
- Virtuality in Digital Fashion Images vol.39, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.2.233
- A Study on Characteristics of Hypermediacy Revealed in Installation Space vol.23, pp.5, 2014, https://doi.org/10.14774/JKIID.2014.23.5.041
- Fashion Illustration using the Digital Frame of Augmented Reality vol.68, pp.3, 2018, https://doi.org/10.7233/jksc.2018.68.3.090