DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on UCC Video Editing for Sensibility Delivery

감성 전달을 위한 UCC 동영상 편집 방안에 관한 연구

  • 김기범 (전남대학교 디지털컨버전스) ;
  • 김경수 (전남대학교 문화콘텐츠학부)
  • Received : 2011.09.14
  • Accepted : 2011.12.06
  • Published : 2011.12.31

Abstract

UCC (User Created Contents) video rapidly rose as key contents of internet pop culture as a medium of 'sensibility delivery' that is created by a user without a commercial purpose. 'Sensibility delivery' is the ultimate purpose of UCC video and it can only be completed with 'well composed' storytelling. However, it is difficult to expect high degree of completion from noncommercial UCC videos due to an instable production environment and many variables. Thus, this study has been suggested 'detailed storytelling editing' process from editing phase in order to minimize problems of instable UCC videos. This suggestion based on actual results and award winning works of UCC videos of a team of research will raise a bond of sympathy, lead creative change, and expand the function of 'sensibility delivery' by increasing the degree of completion of work with unified final cut.

UCC(User Created Contents) 동영상은 온라인상에서 사용자가 상업적인 의도없이 제작한 '감성 전달' 매체로서 최근 인터넷 대중문화의 핵심 콘텐츠로 급부상하였다. '감성 전달'은 UCC 동영상의 궁극적인 목적으로 '기 승 전 결'의 스토리텔링(Storytelling)이 뒷받침되어야 가능하다. 그러나 비상업적인 UCC 동영상은 불안정한 제작 환경, 다양한 변수들로 인하여 완성도 높은 작품을 기대하기 어렵다. 따라서 본 논문에서는 불안정한 UCC 동영상의 문제점을 최소화하기 위해 편집 단계에서 '세부적인 스토리텔링 편집' 과정을 제안하였다. 연구자의 실무 결과물과 UCC 동영상 공모전 수상작품을 토대로 연구한 이 제안은 공감대를 키우고, 창의적인 변화를 유도하며, 통일성있는 마무리 편집으로 작품의 완성도를 높임으로서 '감성 전달'의 기능을 확대할 수 있다.

Keywords

References

  1. Anderson, Chris, The Long Tail : Why the Future of Business is Selling Less of More. Hyperion, 2006
  2. 김선진, "국내 동영상 UCC 시장의 변화방향과 발전과제," 디지털디자인학 연구, 제7권, 제4호, pp.197-208, 2006.
  3. 홍영권, "UCC 동영상 편집 소프트웨어의 개선방안에 관한 연구," 인포디자인이슈, 제13호, pp.33-50, 2008.
  4. David Pizzi․Fred Charles․Jean-Luc Lugrin․Marc Cavazza, "Interactive Storytelling with Literary Feelings," Springer-Verlag Berlin, Heidelberg, pp.630-641, 2007.
  5. 조정헌, "비선형 편집 환경에서의 영상디자인에 관한 연구," 석사학위논문, 한양대학교 대학원 응용미술학, 2008.
  6. 이충희, "디지털 영상의 제작과정과 현황분석," 경일대학교 사진영상학, 2004.
  7. 김성혜, "디지털 영상제작에 있어서의 편집과 특수시각효과에 관한 연구," 커뮤니케이션 디자인학연구, 제5권, pp.122-124, 2000.
  8. 이윤정, "디지털 영상편집을 이용한 시각특수효과에 관한 연구," 석사학위논문, 영남대학교 시각영상디자인, 2005.
  9. 류시천, 고광필, "감성기반의 동영상 편집을 위한 기능요소 제안," 디지털디자인학 연구, 제7권, 제1호, pp.233-242, 2007.
  10. 김재훈, "디지털 영상컨텐츠에 관한 연구," 디자인과학연구, 제5권, 제3호, pp.17-25, 2002.
  11. 김성호, "영상편집구조의 복합성에 관한 연구," 커뮤니케이션 디자인학연구, 제16호, pp.47-59, 2004.
  12. 한국인터넷진흥원, "인터넷 멀티미디어 UCC 제작 및 이용실태 조사," 2007년 하반기 인터넷 이슈심층조사 보고서, 2007.

Cited by

  1. The present and prospect of Online Video, Music service and Media Usage vol.16, pp.1, 2015, https://doi.org/10.9728/dcs.2015.16.1.137
  2. Hybrid Detection Algorithm of Copy-Paste Image Forgery vol.16, pp.3, 2015, https://doi.org/10.9728/dcs.2015.16.3.389
  3. 영상의 재생 스타일에 따른 감성적 효과와 감성 평가 도구의 개발 vol.19, pp.3, 2011, https://doi.org/10.14695/kjsos.2016.19.3.103
  4. 뉴미디어 패션 콘텐츠 유형에 따른 사용자의 SNS 관심도 연구 -보그 코리아 공식 인스타그램 중심으로- vol.24, pp.1, 2011, https://doi.org/10.12940/jfb.2020.24.1.75