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감성 전달을 위한 UCC 동영상 편집 방안에 관한 연구

A Study on UCC Video Editing for Sensibility Delivery

  • 김기범 (전남대학교 디지털컨버전스) ;
  • 김경수 (전남대학교 문화콘텐츠학부)
  • 투고 : 2011.09.14
  • 심사 : 2011.12.06
  • 발행 : 2011.12.31

초록

UCC(User Created Contents) 동영상은 온라인상에서 사용자가 상업적인 의도없이 제작한 '감성 전달' 매체로서 최근 인터넷 대중문화의 핵심 콘텐츠로 급부상하였다. '감성 전달'은 UCC 동영상의 궁극적인 목적으로 '기 승 전 결'의 스토리텔링(Storytelling)이 뒷받침되어야 가능하다. 그러나 비상업적인 UCC 동영상은 불안정한 제작 환경, 다양한 변수들로 인하여 완성도 높은 작품을 기대하기 어렵다. 따라서 본 논문에서는 불안정한 UCC 동영상의 문제점을 최소화하기 위해 편집 단계에서 '세부적인 스토리텔링 편집' 과정을 제안하였다. 연구자의 실무 결과물과 UCC 동영상 공모전 수상작품을 토대로 연구한 이 제안은 공감대를 키우고, 창의적인 변화를 유도하며, 통일성있는 마무리 편집으로 작품의 완성도를 높임으로서 '감성 전달'의 기능을 확대할 수 있다.

UCC (User Created Contents) video rapidly rose as key contents of internet pop culture as a medium of 'sensibility delivery' that is created by a user without a commercial purpose. 'Sensibility delivery' is the ultimate purpose of UCC video and it can only be completed with 'well composed' storytelling. However, it is difficult to expect high degree of completion from noncommercial UCC videos due to an instable production environment and many variables. Thus, this study has been suggested 'detailed storytelling editing' process from editing phase in order to minimize problems of instable UCC videos. This suggestion based on actual results and award winning works of UCC videos of a team of research will raise a bond of sympathy, lead creative change, and expand the function of 'sensibility delivery' by increasing the degree of completion of work with unified final cut.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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