DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis for the Smart Phone Ecosystem and its Economic Spillover Effects

스마트폰 생태계 분석 및 국민경제 파급효과 연구

  • 변상규 (호서대학교 뉴미디어학과)
  • Received : 2011.03.22
  • Accepted : 20110600
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The smart phone is globally spreading, since the Apple rolled out the iPhone. Thereafter the smart phone ecosystem is being reorganized and strongly governed by the Apple and Google, the mobile OS providers. And the mobile carriers are pushed out of the ecosystem with the progress of the dump pipe. Even though the South Korea has the strong position as a global leader in ICT industries, it have not properly coped with this new situation and is falling to the follower in the smart phone era. Therefore it should try to take advantage of the current of the times like its component industry who already enjoys the fruit. This paper reveals the new structure of the ecosystem along its value chain with the digital open markets, OS providers, phone manufacturers, and mobile carriers. And it shows the economic spillover effects using the input-output analysis. Consequently, this paper will provide the valuable implications to companies in setting up the efficient strategies and the regulator in promoting the ICT industry.

세계적으로 스마트폰 열풍을 일으킨 애플사의 아이폰(iPhone)이 국내에 시판되면서, 우리나라에서도 스마트폰 시대가 본격적으로 열렸다. 이후 약 1년 반 만에 스마트폰 이용자가 천만을 돌파하는 등 확산 속도가 예상보다 빨랐으며, 이로 인하여 IT 산업의 생태계가 근본적인 변화에 직면하고 있다. 그러나 국내 이통사 및 제조업체 등은 이에 대한 대비가 충분치 못한 것으로 평가받고 있다. 본 논문에서는 스마트폰 생태계에 대한 올바른 이해를 통하여 산업 주체들이 대응전략을 수립하는데 필요한 시사점을 제공하기 위하여 스마트폰이 몰고 온 새로운 생태계의 변화를 분석하였다. 구체적으로 스마트폰 생태계의 작동원리와 주체별 기회요인과 위협요인을 분석하고, 앞으로 IT 산업환경의 변화 방향을 거시적으로 전망하였다. 특히 네트워크의 가치중립화로 인하여 지배력이 이동통신 네트워크 사업자에서 OS 사업자로 이동하는 현상이 작금의 생태계 변화에서 가장 중요한 원천임을 확인하였다. 또한 산업연관분석을 이용하여 스마트폰 생태계로 인한 국민경제적 파급효과도 산정함으로서, 가치사슬을 따라 전후방 연관산업 구조를 파악하였고, 동 생태계의 경제적 실체와 성공적인 대응을 위한 정책적 노력의 필요성을 확인하였다. 마지막으로 기업과 규제기관이 새로운 환경에 적응하는데 필요한 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강광하, 산업연관분석론. 연암사, 서울, 2000.
  2. 공영일, "스마트폰의 함의와 시사점", 방송통신정책, 제22권, 제4호, 2010.
  3. 곽진민, "앱스토어 도입과 모바일 서비스의 진화", KT 경제경영연구소, 2010.
  4. 권기영, "모바일 인터넷, 통신산업의 차세대 성장동력이 될 수 있을까?", 월간통신시장, 2009.
  5. 권수천, 김문구, "국내 모바일 인터넷 수용특성과 활성화 방향", 월간통신시장, 2009.
  6. 문철수, 최민재, "스마트TV 등장이 국내 방송 환경에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구", 방송통신연구, 2010년 겨울호, pp. 147-170, 2010.
  7. 박웅기, "스마트폰 활성화가 통신방송시장에 미칠 영향", 2010 한국방송학회 봄철 정기학술대회 특별세션, 2010.
  8. 박인곤, 신동희," 스마트폰 이용자들의 이용과 충족, 의존도, 수용자 혁신성이 스마트폰 이용만족에 미치는 영향에 관한 연구", 언론과학연구, 제10권, 제4호, pp. 192-225, 2010.
  9. 박천일, 신홍균, 안석환, 안재경, 이덕주, "위성방송의 경제적 파급효과 분석 및 방송산업 구조조정 방향에 관한 연구, 정보사회연구, 제11권, 제1호, pp. 53-74, 1999.
  10. 백준봉, 홍범석, 최명호, "아이폰 시장 전망과 경제적 파급효과 분석", KT 경제경영연구소, 2010.6.
  11. 변상규, 김한주, 김태유, "수출주도형 성장전략과 1990년대 산업 발전요인; 이동전화산업을 중심으로", 정보통신정책연구, 제9권, 제2호, pp. 115-141, 2002.
  12. 삼성경제연구소, "스마트폰과 위치기반서비스를 활용한 서비스산업 혁신전략", SERI 경영노트, 2010.7.1.
  13. 손승혜, 최윤정, 황하성, "기술수용모델을 이용한 초기 이용자들의 스마트폰 채택 행동 연구", 한국언론학보, 제55권, 제2호, pp. 227-251, 2011.
  14. 신한투자금융, "휴대폰 이제는 스마트폰이다", Research Forum, 2010.
  15. 아틀라스, iPhone 유저 이용행태 분석, 서울, 2010.3.
  16. 오완근, 민완기, 이성국, "디지털TV의 경제적 가치 평가, IO분석을 중심으로", 기술혁신학회지, 제3권, 제1호, 한국기술혁신학회, pp. 100-112, 2000.
  17. 유승훈, 임응순, 구세주, "광고산업의 국민경제적 산업파급효과 분석", 광고연구, 2008년 봄, pp. 189-214, 2008.
  18. 이선영, "구글의 모바일 비즈니스 추진 동향", 정보통신정책연구, 2009.
  19. 전자신문, "애플의 TV사업 진출", 2009.12.23.
  20. 정해식, "스마트폰 부상과 부품 산업에의 기회", 정보통신산업진흥원, 2010.
  21. 주민영, "SKT, 월 5만 5천원에 데이터무제한 사용, mVoIP도 허용", 2010.7.14.
  22. 최준호, "개방형 스마트폰 생태계와 포털의 적응 전략: 이용자 선택권을 중심으로", 2010 한국방송학회 봄철 정기학술대회 특별세션. 2010.5.
  23. 하나금융경영연구소, "스마트폰이 금융서비스에 미치는 영향", 2010.4.1.
  24. 한국무선국관리사업단, 전파자원의 효율적 이용에 따른 산업파급효과 분석, KORA 연구 99-04, 서울, 2000.
  25. 한국은행, "정보통신산업의 경제적 파급효과 분석", 경제통계국 투입산출통계팀, 2000.
  26. 한국은행, 2008년 산업연관표, 서울, 2010.
  27. 한국인터넷진흥원, 2009년 무선인터넷이용실태조사, 서울, 2009.12.
  28. 한국정보통신기술협회, 용어사전, 서울, 2006.
  29. 홍범석, "이동통신 무선인터넷 망개방 현황과 시사점", 정보통신정책, 제19권, 제13호, pp. 1-17, 2007.
  30. KT 경제경영연구소, "모바일 생태계 변화와 규제선진화", 글로벌 방송통신 전략 워크샵 발제문, 2010.6.
  31. Canalys, "Majority of smartphones now have touch screens", 2010.
  32. EIU, "Resilience amid turmoil Benchmarking IT ind ustry competitiveness", 2009.9.
  33. EIU, "Digital economy rankings", 2010.6.
  34. Gartner, "Market Share, Mobile Devices and Smart phones by Region and Country, 4Q09 and 2009", 201 0.
  35. ITU, "Measuring the Information Society - The ICT Development Index", 2010.3.
  36. R. E. Miller and P. D. Blair, Input-output Analysis: Foundations and Extensions, Prentice-Hall, New Jersey, 1985.
  37. Morgan Stanley, "The Mobile Internet Report", 2009.12.15.
  38. E. M. Rogers. Diffusion of Innovations(4th ed.), FreePress, NewYork, 1995.
  39. A. M. Rubin, Media uses and effects; A uses and gratifications perspective, In J. Bryant & D. Zillman n (Eds.), Media effects: Advances in theory and res earch (pp. 417-436), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1994.
  40. Time, "Best Inventions of 2007", 2007.10.30.
  41. WEF, "The Global Information Technology Report 2009-2010", 2010.3.

Cited by

  1. Remediation Property of Conceptual Metaphor in Smartphone UX vol.14, pp.2, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.2.135
  2. The Content-Provider's Strategy for Platform Vertical-Systematization Competition vol.13, pp.4, 2012, https://doi.org/10.9728/dcs.2012.13.4.601
  3. 무인증서 서명 암호화 기법을 이용한 안전한 모바일 신용카드 결제 프로토콜 vol.14, pp.1, 2011, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.1.81
  4. 건축 자재 정보 시스템기반 BIM 라이브러리 비즈니스 모델에 관한 기초 연구 vol.18, pp.4, 2017, https://doi.org/10.5762/kais.2017.18.4.43