Abstract
The computer systems of many hotel businesses in Korea do not really succeed in keeping up with the rapidly developing IT technology. It is essential that they keep updating the information systems of hotels, which will eventually result in enhanced customer satisfaction. They also need to make every effort to develop and maintain appropriate computing systems to improve the quality of service to customers. This paper discusses how computers have been introduced to hotel businesses and how the intended goals have been materialized. We attempt to examine the information systems of some Korean hotels and see if there is any problem that needs to be solved. From the perspective of a general information system, we intend to make a proposal to optimize the computer system of the hotels.
최근 하루가 다르게 발전하는 IT기술에 비해 우리나라 호텔기업의 컴퓨터시스템은 기존의 시스템에 머물러 있는 경향이 있다. 호텔의 정보시스템을 지속적으로 업그레이드시키는 일이 곧 고객만족으로 연결되는 만큼 질적 서비스 향상에 발맞춰 전산 시스템도 개발되고 유지 관리 되어야 한다. 이에 본 연구에서는 호텔에 컴퓨터가 어떻게 도입되어 왔으며 그 목적과 효과를 살펴보면서 현재 도입하여 활용되고 있는 호텔정보시스템에 대해 고찰하고 문제점을 살펴보았다. 또한 그 문제점을 일반 정보시스템의 관점에서 분석하여 우리나라 호텔에 컴퓨터시스템을 보다 효율적으로 활용할 수 있는 방안을 제시하였다.