Accident Reduction Effectiveness of Safety Management Programs for a Commercial Transport Company

운수업체의 안전관리를 통한 교통사고 감소 효과분석 (천사 2020 프로젝트를 중심으로)

  • Received : 2011.03.28
  • Accepted : 2011.06.13
  • Published : 2011.08.31

Abstract

This study discusses the effectiveness of safety management programs resulted from examining crash data collected during the period of implementation of the programs by a commercial transport company. For the analysis, two tye of comparison approaches are adopted: 1) a study comparing before-after of the implementation of a safety program, and 2) a study comparing a traffic accident index for various target groups. Technically, the effect of the safety management program is derived by eliminating both the 'regression to the mean' and the changing trend in the traffic accident index. The results show that safety management programs are effective to prevent traffic accidents, whereas company type appears irrelevant. The results also show that the effectiveness is significantly different depending on the intensity of safety management program and company size. In addition, a reciprocal effect is very likely to existamong the combination of these variables. This indicates that in order to improve the accident reduction effectiveness of such programs, the development and application of safety management programs based on both safety management strength and company size are required.

본 연구는 운수업체에 대한 안전관리 시행에 따른 교통사고 감소효과 분석을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 운수업체에 대한 안전관리 시행 전 후 비교 및 비교대상그룹과의 교통사고지수 변화량의 차이를 분석하였고, 안전관리를 통한 순수한 시행효과 분석을 위해 운수업체의 교통사고 사고지수 변화 트렌드 및 평균회귀량을 산출하여 제거해주는 방법을 이용하였다. 본 연구결과를 종합해 보면, 운수업체에 대한 안전관리는 전반적으로 운수업체의 교통사고예방에 기여효과가 있는 것으로 나타났으며, 이러한 효과는 안전관리 강도별, 운수업체 규모별로는 차이가 있는 반면 업종별로는 유의한 차이를 나타내지 않았고, 이들 조합에 따른 상호간 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 향후 운수업체에 대한 안전관리의 효율성을 높이기 위해서는 안전관리방식의 동일한 적용이 아닌 업체규모와 연계한 안전관리방식의 개발 및 적용이 필요하다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2010), 자동차 업종별 등록대수 통계자료(http://www.mltm.go.kr/USR/statistics)
  2. 경찰청(2003-2010), 교통사고 통계분석.
  3. 김정렬(2004), 운수업체 안전관리 실태분석을 통한 사업용 자동차 교통사고 감소방안 연구, 명지대학교
  4. 김점산․조혜정․박준식(2007), 시내버스업체의 경영 및 서비스 평가제도 도입 효과분석, 대한교통학회지, 제25권 제5호, 대한교통학회, pp.43-55.
  5. 신용철․안병준․성낙문(2003), 운수업체 경영자의 안전의식에 관한 연구, 한국안전학회 2003년도 춘계 학술논문발표회 논문집, 한국안전학회.
  6. 이시환(2006), 교통사고 원인분석 체계의 개선방안 및 활용에 관한 연구(운수업체 중심), 서울시립대학교
  7. 장석용․정헌영․백상근․고상선(2009), 교통사고 영상기록장치(DVR : Driving Video Recorder)의 설치가 운전자의 운전태도 변화와 교통사고 저감에 미치는 효과 분석, 대한교통학회지, 제27권 제3호, 대한교통학회, pp.119-130.
  8. 황정훈․윤대식(2006), 타코미터 자료에 의한 법인 택시와 개인택시의 운행실태 비교 분석, 대한교통학회지, 제24권 제6호, 대한교통학회, pp.45-54.
  9. David Shinar, Aggressive driving: an observational study of driver, vehicle, and situational variables, Accident Analysis & Prevention, Volume 36. https://doi.org/10.1016/S0001-4575(03)00037-X
  10. FMCSA Tech Brief(2004), Individual Differences and the "High Risk" Commercial Driver, FMCSA Tech and Analysis Briefs, FMCSA-RT-04-006.
  11. Francisco, Safety Management Evaluation in Bus and Coach Companies, Transport Reviews, Volume 29, Issue 6.
  12. Hsin-Li Chang, Factors affecting the safety performance of bus companies-The experience of Taiwan bus deregulation, Safety Science Volume 43, Issues 5-6.
  13. Indira Gurubhagavatula, Estimated cost of crashes in commercial drivers supports screening and treatment of obstructive sleep apnea Accident Analysis & Prevention, Volume 40.
  14. Karl Kim(2007), Attitudes of commercial motor vehicle drivers towards safety belts, Accident Analysis & Prevention, Volume 39, Issue 6.
  15. Lawrence C. An Assessment of Driver Drowsiness, Distraction, and Performance in a Naturalistic Setting, FMCSA-RRR-11-010.
  16. Lorne S. Cousins(1980), The effects of public education on subjective probability of arrest for impaired driving: A field study, Accident Analysis & Prevention, Volume 12, Issue 2.
  17. Michael F. Hilton, The impact of mental health symptoms on heavy goods vehicle drivers' performance, Accident Analysis & Prevention, Volume 41