DOI QR코드

DOI QR Code

Case Study of SNS (Social Networks Service) Application on Fashion Corporate - Focused on Twitter -

패션기업의 SNS (Social Network Service) 활용 현황에 대한 사례연구 - Twitter를 중심으로 -

  • Sun, Se-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Ewha Womans University) ;
  • Lee, Joo-Hyun (Dept. of Clothing & Textiles, Ewha Womans University) ;
  • Jung, Ye-Jin (Dept. of Clothing & Textiles, Ewha Womans University) ;
  • Lee, Seung-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Ewha Womans University)
  • 선세영 (이화여자대학교 의류학과) ;
  • 이주현 (이화여자대학교 의류학과) ;
  • 정예진 (이화여자대학교 의류학과) ;
  • 이승희 (이화여자대학교 의류학과)
  • Received : 2010.10.08
  • Accepted : 2010.12.20
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this study was to examine how recently fashion corporate did use SNS applications for their product promotion strategies as case studies, and to provide what kinds of SNS marketing strategies would be developed for fashion corporate. Specifically, this study was focused on Twitter among SNS applications. For this study, Internet webs, news paper, articles, and other press work were used for resources. Five fashion corporate such as Buckaroo, MLB, North Faces, Kolon, and ABC Mart were analyzed. As the results, first, fashion corporate used Twitter as the marketing tool for their product promotion. Second, they tried to make an increase the numbers of Twitter follower from their customers. Third, Twitter was used for making higher customer loyalty by fashion corporate through a variety of program such as special events, game, music, or viral marketing. However, there were still some limitations on fashion corporate's Twitter usage, compared to other non-fashion corporate. Thus, fashion corporate needs to provide more creative and unique Twitter marketing strategies. Therefore, based on these results, fashion brand merchandising marketing strategies of fashion products would be provided from this study.

Keywords

References

  1. 남화정(2010), "기업블로그의 인지된 상호작용성과 대화커뮤니케이션이 고객만족도와 충성도에 미치는 영향", 이화여자대학교 정책과학대학원 석사학위 논문.
  2. Eric. Wilson(2009. 12. 27)." Bloggers crash fashion's front row", New York Times. 자료 검색일2010. 06. 12, 자료출처 http://www. nytimes.com.
  3. KT경제경영연구소(편)(2010), 트위터 열풍과 소셜미디어의 진화, pp. 1-16.
  4. "디지털 혁명이 바꿔놓은 패션 마케팅", (2009. 05), 패션채널 자료검색일 2010. 07. 31, 자료 출처 http://www.fashionchannel.co.kr.
  5. 김창섭(2010), "소셜 네트워크 서비스에 의한 공연예술 마케팅 효과 연구", 세종대학교 공연 예술대학원 석사학위 논문.
  6. 이시형(2010), "소셜 네트워크 서비스의 표현연구", 성균관대학교 디자인대학원 석사학위 논문.
  7. 내가영(2010), "모바일 SNS 이용자들의 이용 동기와 만족감에 대한 연구", 서강대학교 대학원 석사학위 논문.
  8. "소셜 네트워크 서비스", (2010. 02. 08), 자료 검색일 2010. 07. 24, 자료출처 http://ko.wikipedia
  9. 송경재, "소셜 네트워크 서비스 전성시대", (2010. 05. 25), 세계일보 자료검색일 2010. 07. 30, 자료출처 http://www.segye.com
  10. 이직, "모바일 소셜 네트워크 세상, 여자들에게 점령 당하다", (2010. 05. 01), 베타뉴스 자료 검색일 2010. 08. 15 자료출처 http://www. betanews.net
  11. "트위터", (2009. 06. 02), 자료검색일 2010. 07. 27, 자료출처 http://ko.wikipedia.org /wiki
  12. 이희욱, "트위터. 알아야 소통도 제대로 하죠", (2009. 11. 16), bloter.net 자료검색일 2010. 08. 20, 자료출처 http://www.bloter.net
  13. 류한석, "트위터 열풍, 그리고 세가지 교훈", (2009. 08. 10), 지디넷 코리아 자료검색일 2010. 08. 01, 자료출처 http://www.zdnet. co.kr
  14. 정승환, "내 손안의 신세계, TGIF 완전정복", 매일경제신문, 2010. 08. 06, p.23.
  15. 구현옥(2010), "엔터프라이즈 2.0 기반 SNS 사례 연구", 숭실대학교 정보과학대학원 석사학위논문.
  16. 서우종, 원욱연, 홍진원(2009), "SNS 웹 사이트의 품질요인들이 사용자 만족에 미치는 영향에 관한 실증 연구", 한국경영정보학회지 2009(1), pp. 823-830.
  17. 김영중(2005), "SNS (Social Network Service)의 서비스품질이 고객만족에 미치는 영향", 경희대학교 대학원 석사학위 논문.
  18. 백미정(2010), "사용자 이용 패턴 분석을 통한 효과적인 소셜 네트워크 서비스 인터페이스 적용 방안 연구", 한양대학교 대학원 석사학위 논문.
  19. "패션업계 SNS 디지털 마케팅 점입가경", (2010. 08. 09), 국제섬유신문 자료검색일 2010. 07. 19, 자료출처 http://www.intk.co.kr
  20. 이상훈, "스포츠브랜드 'twitter'와 만나다", (2010, 07. 30), 서울경제신문 자료검색일 2010. 08. 19, 자료출처 http://www.economy.hankooki.com
  21. 조경제, "20-30대 女70%, 스마트폰 쇼핑", (2010. 08. 08), 스포츠조선 자료검색일 2010. 08. 25, 자료출처 http://sports.chosun.com
  22. 이윤경, "빈티지 감각 담은 버커루 액세서리", (2010. 08. 05), 포커스신문 자료검색일 2010. 09. 06, 자료출처 http:// www.fnn.co.kr
  23. 자료검색일 2010. 08. 16, 자료출처 http://blog.naver.com/buckaroojean
  24. 자료검색일 2010. 08. 17, 자료출처 http://twitter.com/buckaroojeans
  25. 안상미, "토종 청바지 '버커루' 리바이스 제쳤다", (2010. 04. 11), 한국경제, 자료검색일 2010. 08. 20, 자료출처 http://www.hankyung.com
  26. 자료검색일 2010. 08. 23, 자료출처 http:// twitter.com/mlber
  27. "MLB, 아이폰 어플리케이션 출시", (2010. 06. 16), 한국경제, 자료검색일 2010. 08. 29, 자료 출처 http: //bntnews.hankyung.com
  28. 자료검색일 2010. 08. 24, 자료출처 http://cafe.naver.com/mlber.cafe
  29. 자료검색일 2010. 09. 5, 자료출처 http://www.ipadnewstracker.com
  30. "The North Face announces Trailhead Application for Iphone", (2010. 08. 04), 자료 검색일 2010. 08. 29 자료출처 http://www.ipadnewstracker.com
  31. 자료검색일 2010. 09. 10, 자료출처 http://twitter.com/kolonsport
  32. 송지선, "슈즈 멀티숍 ABC 마트, 공식 트위터 활짝", (2010. 08. 10), AVING, 자료검색일 2010. 08. 25, 자료출처 http://kr.aving. net/news
  33. 자료검색일 2010. 09. 14, 자료출처 http://twitter.com/abcmart_korea

Cited by

  1. The Effect of Social Network Service(SNS) User’s Information Satisfaction on the Corporate Image of Professional Baseball Team, Brand Equity and Consumer Loyalty vol.24, pp.3, 2011, https://doi.org/10.24985/kjss.2013.24.3.560
  2. Comparative Characteristics of Marketing Utilizing Mobile Social Network Sites in Korea and China - Focused on the Cases of Uniqlo Brand - vol.42, pp.None, 2011, https://doi.org/10.21326/ksdt.2014..42.024
  3. A Comparative Study of Advertising Strategy Utilizing Social Network Sites in Korea and China - Focused on the Cases of Lanege and Innisfri Brands- vol.44, pp.None, 2011, https://doi.org/10.21326/ksdt.2014..44.010
  4. Consumers' Responses toward New Nike Product in Twitter Messages vol.50, pp.None, 2016, https://doi.org/10.21326/ksdt.2016..50.007