DOI QR코드

DOI QR Code

저소득가정 유아의 보육시설 적응에 어머니의 양육행동 및 교사-유아관계가 미치는 영향

The Effects of Mothers' Parenting Behaviors and Teacher-Child Relationship on Young Children's Adjustment to Child-Care Centers: Focused on Low-Income Families

  • 김영희 (한경대학교 아동가족복지학과)
  • Kim, Young-Hee (Dept. of Child & Family Welfare, Hankyong National University)
  • 투고 : 2011.11.07
  • 심사 : 2011.12.11
  • 발행 : 2011.12.30

초록

Using data from an ongoing study of 170 children aged 4-6 years in low-income families, this study tests how mothers' parenting behaviors and teacher-child relationship influences the adjustment to child-care centers of young children. The mothers' parenting behaviors were measured by the mothers of surveyed children, while the teacher-child relationship and children's adjustment were rated by teachers. Measurements were recorded from using the Iowa Parent Behavior Inventory(Crase et al. 1987), Student-Teacher Relationship Scale(Pianta et al. 1995) and the Adjustment to Child-care Centers Scale(Lee 2004). The collected data was analyzed by hierarchical regression using the SPSS Program. Results indicate that mothers' parenting behaviors in the low-income families controlled characteristics of children and are positively associated with one area of early school adjustment, learning readiness. In other words, mothers who are more involved and demonstrate supportive parenting, have children with better learning readiness. The teacher-child relationship is strongly related to all areas of children's adjustment. The interaction effect of parenting behaviors and the teacher-child relationship on children's learning readiness is observed. These results highlight the importance of the teacher-child closeness as well as the quality of parenting behaviors during the preschool period for the low-income family in improving early school adjustment.

키워드

참고문헌

  1. 강정원․김순자(2006) 유아의 부적응 행동과 교사의 교수적 스트레스 및 교사-유아관계. 아동학회지 27(1), 17-30.
  2. 김경미․안선희(2010) 어머니의 양육효능감 및 양육행동, 가정환경과 유아의 학습행동과의 관계. 대한가정학회지 48(1), 15-26.
  3. 김명순․김길숙․손승희․유정은․이민주․이윤선․조향권․한찬희(2010) 저소득․일반가정 영유아의 언어능력에 영향을 미치는 언어관련 놀잇감 및 부모-자녀 관계 관련변인 연구. 아동학회지 31(4), 61-74.
  4. 김민희․문혁준(2007) 유아의 기질, 어머니의 양육스트레스 및 유아교육․보육기관에서의 사회적적응간의 관계. 대한가정학회지 45(9), 27-36.
  5. 김선희(2009) 유아의 행동문제에 대한 유아의 기질과 교사-유아관계의 영향. 유아교육연구 29(5), 203-224.
  6. 김영희(2001) 저소득층 어머니의 자녀교육 참여와 자녀의 학교적응. 대한가정학회지 39(1), 179-190.
  7. 김영희․강기숙․한세영(2008) 보육교사의 교사효능감과 교사-유아관계가 유아의 보육시설 적응에 미치는 영향. 대한가정학회지 46(5), 73-86.
  8. 김정미․곽금주(2007) 취학전 빈곤아동에 대한 부모, 가정환경자극, 사회적 지원의 영향력 탐색. 아동학회지 28(4), 305-317.
  9. 문은식(2007) 어머니 양육태도와 유아의 유치원 적응과의 관계. 아동학회지 28(4), 145-154.
  10. 민하영․권기남(2004) 저소득층 아동의 학교적응. 아동학회지 25(2), 81-92.
  11. 박광배(2003) 변량분석과 회귀분석. 서울: 학지사.
  12. 송신영․박성연(2008) 가정의 사회경제적 지위, 어머니 심리적복지감 및 양육행동과 아동의 친구관계가 학교적응에 미치는 영향. 대한가정학회지 46(5), 19-33.
  13. 신유림․윤수정(2009) 교사-유아관계와 유아의 사회적 행동특성 및 유아교육기관 적응의 관련성. 유아교육연구 29(5), 5-19.
  14. 안선희(2002) 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 유치원 적응. 미래교육학회지 9(3), 163-180.
  15. 오경희․신유림(2010) 유아-교사의 갈등적 관계에 영향을 미치는 유아 및 교사변인. 유아 교육연구 30(2), 339-356.
  16. 오재연(2006) 시간경과에 따른 유아의 유치원 생활적응 행동 연구. 아동학회지 27(2), 71-84.
  17. 이은해․이정림․김명순․전혜정(2010) 저소득 아동의 초기학교적응과 학업수행에 관한 종단적 연구. 아동학회지 31(1), 65-82.
  18. 이정윤․이경아(2004) 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족요인. 한국심리학회지 16(2), 261-276.
  19. 이진숙(2004) 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 보육시설 적응간의 관련성. 열린유아교육연구 12(2), 217-235.
  20. 장영은․이숙정․이강이(2008) 어머니의 책읽기와 유아교사의 민감성 및 수용성이 저소득 가정 유아의 어휘력과 수리력에 미치는 영향. 대한가정학회지 46(1), 117-129.
  21. 천향숙․조은진(2011) 교사와 유아가 지각하는 교사-유아관계 및 관련변인 분석. 아동학회지 32(4), 167-183.
  22. 최지현․박혜원(2010) 가정환경 변인 및 아동개인 특성이 취학전 아동의 학습준비도에 미치는 영향. 아동학회지 31(1), 113-124.
  23. 황혜정(2011) 시소와 그네 교육중재 프로그램이 저소득가정 유아의 적응행동에 미치는 영향. 아동 학회지 32(4), 185-202.
  24. 2010년 보건복지 통계연보. 보건복지부.
  25. Baker JA(2006) Contributions of teacher-child relationship to positive school adjustment during elementary school. Journal of School Psychology 44(3), 211- 229. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.02.002
  26. Birch SH, Ladd GW(1997) The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology 35(1), 61-79. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
  27. Bornstein P(1996) Family and parenting behaviors predicting middle school adjustment. Family Relations 45(4), 415-427. https://doi.org/10.2307/585171
  28. Crase SP, Clark SC, Pease D (1987) Iowa Parent Behavior Inventory Manual. Ames, IA: Iowa State University Research Foundation, Inc.
  29. DuBois, David L, Eitel, Susan K, Robert D (1994) Effects of family environment and parent-child relationships on school adjustment during the transition to early adolescence, Journal of Marriage and Family 56, 405-414. https://doi.org/10.2307/353108
  30. Jackson AP, Brooks-Gunn J, Huang C, Glassman M(2000) Single mothers in low-wage jobs: Financial strain, parenting and preschoolers' outcome. Child Development 71(5), 1409-1423. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00236
  31. Ladd GW, Kochenderfer BJ, Coleman CC(1996) Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development 67, 1103-1118. https://doi.org/10.2307/1131882
  32. McLoyd VC, Wilson L(1991) The strain of living poor: Parenting, social support and child mental health. In AC Huston(Ed.), Children in poverty: Child development and public policy(pp. 105-135) NY: Cambridge Univ. Press.
  33. O' Connor E, McCartney K(2007) Examining teacherchild relationships and achievement as part of an ecological model of development. American Educational Research Journal 44(2), 340-369. https://doi.org/10.3102/0002831207302172
  34. Parker FL, Boak A, Griffin KW, Peay L, Ripple C(1999) Parent-child relationship, home learning environment and school readiness. School Psychology Review 28(3), 413-425.
  35. Pianta RC(1994) Pattern of relationship between child and teacher. Journal of School Psychology 32(1), 15-31. https://doi.org/10.1016/0022-4405(94)90026-4
  36. Pianta RC(1999) Enhancing relationships between children and teachers. Washington DC: American Psychological Association.
  37. Pianta RC, Steinberg M(1992) Teacher-child relationships and the process of adjusting to school. New Directions for Child Development 57(1), 61-80.
  38. Pianta RC, Nimetz SL, Bennett E(1997) Mother-child relationship, teacher-child relationship and social outcomes in preschool and kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 12, 263-280. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90003-X