Reinforcement Tasks for the Competitiveness of the Traditional Markets - A Case Study of the Jeju Province -

전통시장 경쟁력 강화를 위한 정책적 과제- 제주지역을 중심으로 한 사례 연구 -

  • Kim, Hyoung-Gil (Department of Business Administration, Jeju National University) ;
  • Kim, Yun-Jeong (Department of Business Administration, Tamna University)
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Just as traditional markets nationwide, traditional markets in Jeju area also face a crisis due to expansion of new distribution channel and price competitiveness of large distribution companies. There are various support programs currently being carried out to prevent all risk factors of the traditional markets as government policies. But, these programs have failed to bring a positive change due to lack of specialized products of the traditional market, lack of systematic marketing and customer management, lack of market vendors' consciousness reformation. The purpose of this study is to prepare political measures to promote the revitalization of traditional markets in Jeju area and overcome these limits. To achieve this, this study analyzed the conditions of traditional markets in Jeju area and presented the specialization of items and service for each traditional market, establishment of growth strategies in connection with tourist industry and reinforcement of marketing competitiveness as measures to create a synergy effect.

제주지역의 전통시장은 전국의 전통시장과 마찬가지로 신유통 채널의 확산, 대형유통업체들의 가격경쟁력 등으로 위기에 직면해 있다. 물론 전통시장을 위협하는 요소들을 극복하기 위해 다양한 지원사업이 정책적으로 지원되고 있다. 하지만, 시장 고유의 특화된 상품 부재, 체계적인 마케팅 및 고객관리 미흡, 상인들의 의식개혁 미흡 등이 여전히 긍정적 변화를 이끌어내지 못하는데 일조하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 전통시장 활성화를 도모하기 위해 이러한 한계를 극복할 수 있는 정책적 과제와 시사점을 제주지역 전통시장을 통해 살펴보고자 한다. 이를 위해 제주지역 전통시장 현황을 분석하고, 시너지 효과를 낼 수 있는 방안으로 전통 시장별로 취급품목과 서비스 특성화, 관광산업과 연계한 성장전략 수립, 마케팅 경쟁력 강화등을 중점적으로 제시하였다.

Keywords