Abstract
Conventional content-delivering services over the Internet were mainly based on the "best effort" scheme, which have been failed to provide a concrete profit model to the content providers. Mean while, a quality assuring network service is expected to provide reasonable profit model. However the relation between the cost and profit of the quality service is under studies. Recently, the Quality of Experience (QoE) was introduced to measure the real satisfaction level of users and used to develope profit models of quality services. The QoE can be used as a key tool for efficient service providing and also criteria for accurate satisfaction measurement. Especially, the QoE based feedback on the intention to pay for the service will be an important information to the content providers. This paper will introduce a model for the costs of quality services, and a profit model based on the QoE. The result of the paper can be used to develope business models for contents services over the growing networks.
전통적으로 인터넷을 통한 컨테츠 서비스는 best-effort 방식으로 이루어져, 콘텐츠 제공자에게 뚜렷하고 분석적인 수익 모델을 제시하지 못했다. 반면 품질 보장형 서비스는 새로운 수익모델을 제시해 줄 것으로 기대되지만 보장된 품질에 대한 비용 및 수익과의 관계는 여전히 연구대상이다. 최근 이슈화되고 많은 연구가 진행되고 있는 QoE는 소비자의 만족도에 대한 의견을 측정할 수 있어, 품질 보장형 서비스의 제공에 따른 수익 모델을 정립하는데 이용될 수 있다. QoE는 소비자가 만족할 수 있는 서비스를 효과적으로 제공함과 동시에, 서비스 공급자에게 소비자의 만족도를 직접적으로 확인할 수 있도록 한다. 특히, 제공되는 서비스 질에 비용을 지불할 의사가 있는지 여부에 대한 피드백은 콘텐츠 사업자에게는 대단히 중요한 요소이다. 이에 본 논문에서는 보장되는 품질에 대하여 콘텐츠 제공자가 지불해야 되는 비용 및 QoE 와 QoE에 따른 수익에 대한 모델을 설계하고 이를 분석한다. 본 논문의 연구결과는 커져가는 네트워크를 통한 콘텐츠 서비스 사업 영역에서 사업 모델을 구상하고 추진하는데 유용하게 이용될 수 있을 것이다.