초등학교에서 로봇활용실험이 과학탐구능력에 미치는 효과

The Effects of the Lab Practices Using Robot on Science Process Skills in the Elementary

  • 김철 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Chul (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education)
  • 투고 : 2011.10.10
  • 심사 : 2011.12.16
  • 발행 : 2011.12.31

초록

본 연구는 초등학교 과학수업에서 로봇활용 MBL수업을 적용 후 학생들의 과학탐구능력에 미치는 교육적 효과를 조사하였다. 또한 로봇활용 과학수업에 대한 학생들의 인식 조사 및 인터뷰가 수행되었다. 실험 집단은 로봇활용 과학 수업을 통제집단은 교과서, 실험관찰을 활용한 전통적인 과학수업을 실시하였다. 연구결과 탐구능력의 측정, 예상, 추리 세 가지 영역에서 유의미한 차이가 발견되었다(<.05). 그러나 관찰과 분류 요소에서는 유의미한 차이는 발견되지 않았다. 로봇활용 과학실험 수업에 대한 학생들의 인식조사 결과 로봇을 통하여 과학수업에 흥미를 가지게 되었으며 쉽게 학습내용을 이해한 것으로 나타났다.

This research examines educational effects on students' scientific process skills after applying a robot utilized MBL learning. Surveys and interviews concerning robot based science lessons were also conducted. The students were divided into experiment group who used the robots and controlled group who used traditional learning method with textbook and experiments. The result showed some significant differences in scientific measurement, prediction and inference(<.05). In contrast, no significant differences were found in observation and classification. The students answered the survey that the robots helped them understand science better and made science lessons more interesting.

키워드