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고속철 속도변화에 대한 PSC박스 교량의 경간길이 별 동적해석

A Dynamic Analysis of PSC Box Bridge Varying Span Lengths for Increased Speeds of KTX

  • 오순택 (서울과학기술대학교 건설공학부) ;
  • 이동준 (서울과학기술대학교 건설공학부) ;
  • 심영우 (서울과학기술대학교 철도전문대학원) ;
  • 윤준관 (서울과학기술대학원 구조공학과)
  • 투고 : 2011.04.15
  • 심사 : 2011.06.13
  • 발행 : 2011.07.30

초록

고속철 교량의 동적응답을 보다 정밀하게 해석하기 위한 동적해석방법을 개발하였다. 차후 증가될 초고속(450km/h)을 포함하여 고속 주행하는 KTX 동력차에 의한 교량의 동적거동을 면밀한 속도변수분석과 정밀한 해석을 위한 고속철, 교량 그리고 궤도구조물의 상호작용을 포함한 수치모델을 구성하였다. 네 가지 40~25미터 단순지간의 PSC 박스교를 3차원 유한 프레임요소 모델로 개발하였다. 스펙트럼밀도함수로 산출된 궤도불규칙값과 궤도간 상이한 거리차이를 수치모델화 하였다. 고속철차량은 (KTX) 38자유도로 구성하였다. 38자유도 모델은 3방향 변위와 상응하는 회전각을 고려하였다. 동적증폭계수는 다양한 불규칙 궤도, 켐버, 주행속도, 자갈도상과 같은 주행조건에 의해 결정된다. 이와 같은 동적증폭계수를 해석하기위한 Newmark-${\beta}$ 기법과 Runge-Kutta기법을 적용하여 고속철 속도별과 경간별로 면밀하게 비교 분석하였다.

A dynamic analysis procedure is developed to provide a better estimation of the dynamic responses of bridge during the passage of high speed railway vehicles. Particularly, a three dimensional numerical model including the structural interaction between high speed vehicles, bridges and railway endures to analyse accurately and evaluate with in-depth parametric studies for dynamic responses of various bridge span lengths running KTX railway locomotive up to increasing maximum speed(450km/h). Three dimensional frame element is used to model the simply supported pre-stressed concrete (PSC) box bridges for four span lengths(40~25m). Track irregularity employed as a stationary random process from the given spectral density functions and irregularities of both sides of the track are assumed to have high correlation. The high-speed railway vehicle (KTX) is used as 38-degree of freedom system. Three displacements (Vertical, lateral, and longitudinal) as well as three rotational components (Pitching, rolling, and yawing) are considered in the 38-degree of freedom model. The dynamic amplification factors are evaluated by the developed procedure under various traveling conditions, such as track irregularity camber, train speed and ballast. The dynamic analysis such as Newmark-${\beta}$ and Runge-Kutta methods which are able to analyse considering the dynamic impact factors are compared and contrasted.

키워드

참고문헌

  1. 김상효, 이용선, 조광일, "주행차량에 의한 궤도 동적특성의 매개변수 분석", 한국철도학회 춘계학술대회 논문집, 2003, pp.337-342.
  2. 김성일, "고속철도 교량의 교량-열차 상호작용해석", 서울대학교 대학원 토목공학과, 박사학위논문, 2000.
  3. 박흥석, "개선된 고속철도열차모형을 사용한 교량의 동적해석에 관한 연구", 연세대학교 대학원 토목공학과, 박사학위논문, 1999.
  4. 송명관, 한인선, "고속철도교량의 새로운 3차원 유한요소 해석모델의 개발", 대한토목학회논문집, 제24권, 제2호, 2004, pp.369-379.
  5. 오순택, 심영우, 이동준, "개선된 38자유도 모델을 이용한 고속철 PSC교량의 동적거동해석", 콘크리트공학회논문집, 제22권, 제6호, 2010, 797-803.
  6. 최성락, 이용선, 김상효, 김병석, "검증된 고속철도 차량의 20량편성 정밀모형에 의한 철도교량의 동적응답 분석", 전산구조공학회 논문집, 제15권, 제4호, 2002, pp.693-702.
  7. 한국철도시설공단, "철도교량 동적안정성 및 동적설계기준에 관한 연구", 한국철도시설공단 보고서, 2008, pp.263.
  8. 한국철도시설공단, "경부고속철도 설계지침(노반편)", 한국철도시설공단, 2004.
  9. V. A. Profillidis, "Railway Management and Engineering", Ashgate, 3rd. Edition, 2006.

피인용 문헌

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  2. Dynamic Response of PSC I shape girder being used wide upper flange in Railway Bridge vol.19, pp.4, 2015, https://doi.org/10.11112/jksmi.2015.19.4.125
  3. Numerical Analysis of Accumulated Sliding Distance of Pre-Stressed Concrete (PSC) Bridge Bearing for High-Speed Railway for Ubiquitous Technology vol.11, pp.1, 2015, https://doi.org/10.17662/ksdim.2015.11.1.009