DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Mentoring on Beginning Chemistry Teacher's Teaching Practice

수업에 대한 멘토링이 초임화학교사의 교수실행에 미치는 영향

  • Received : 2011.01.13
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.31

Abstract

In this study, we investigated the changes in beginning chemistry teachers' teaching practice without mentoring program and after the implementation of mentoring program. Participants in our study included two chemistry teachers who have less than one year of teaching experience and three mentor teachers. We collected data such as video recordings of teacher's classes, interview, and recordings of mentoring after each class. The results show there were slight changes in teaching contents, teaching procedure, and explanation method without mentoring. On the other hand, there were a lot of significant improvement in classroom environment, teaching contents and teaching procedure, teaching-learning techniques, questioning and feedback, and explanation method after mentoring has been implemented. However, there were no easy changes in the teaching style, understanding of students, and ways of interaction with students in connection with teaching purposes. Based on the results of this study, we explored the possibilities of instructional improvement through mentoring on beginning chemistry teacher's teaching practice. Therefore, we consider that more systematic and long-term mentoring is necessary to improve professionalism in teaching beginning teachers. In particular, we propose mentoring programs reflecting the individual needs of beginning teachers.

이 연구는 같은 내용이 반복되는 수업에서 이루어진 멘토링에 의한 초임화학교사의 교수실행의 변화를 알아보았다. 이를 위하여 첫째 주에는 멘토링 없이 수업녹화만 하였고, 둘째 주에는 수업촬영 후, 멘토 교사들과 수업에 관한 멘토링을 진행하였다. 연구에는 경력 1년 미만의 초임화학교사 2명이 참여하였으며 멘토링 과정에는 3명의 화학교사가 참여하였다. 자료로는 수업 녹화본, 면담 자료, 멘토링 내용 등을 수집하였다. 연구결과, 멘토링을 진행하지 않았을 때에는 교수 내용과 진행, 설명 방식에서 약간의 변화가 나타났으나 멘토링에 의해서는 교실 환경, 교수 내용 및 진행, 교수학습 방법 및 전략과 설명 방식, 질문기법과 피드백 제공 등에서의 많은 변화가 관찰되었다. 그러나 수업 전개 방식이나 학생 이해, 상호작용 등은 쉽게 변하지 않았다. 이 연구는 초임 교사의 교수실행에 대한 경험적인 사례 연구로서, 수업에 대한 멘토링을 통하여 초임화학 교사의 수업이 개선되는 것을 확인하였다. 이는 초임교사의 수업 전문성 향상을 위한 체계적이고 장기적인 멘토링 제도의 필요성을 시사한 다. 특히, 초임 교사의 개별적인 필요를 반영한 개별 맞춤형 멘토링 프로그램을 제안한다.

Keywords

References

  1. 강호선, 김영수 (2003). 생물 교육 실습생의 자기수업에 대한 반성을 통한 수업 기술 개선 연구-비디오 촬영과 자기 분석을 중심으로. 한국생물교육학회지, 31(1), 72-86.
  2. 고문숙, 이순덕, 최정희, 남정희 (2009), 초임 과학교사의 반성적 실천을 위한 협력적 멘토링의 효과. 한국과학교육학회지, 29(5), 564-579.
  3. 곽병선 (2001). 교실교육의 개혁과 교사의 수업전문성. 한국교사교육, 18(1), 5-13.
  4. 곽영순, 강호선 (2005). 교사평가 수업평가. 서울: 원미사.
  5. 곽영순 (2009). 중등 초임 과학교사의 수업 전문성 개발 실태 분석. 한국과학교육학회지, 30(3), 354-365.
  6. 곽영순 (2010). 멘토링 전후의 초등 과학교사의 수업 특징 변화. 한국지구과학회지, 31(4), 403-417.
  7. 노명완 (2001). 중등교육과 교사의 수업전문성. 한국교사교육, 18(1), 45-68.
  8. 박성혜 (2000). 초등학교 교사들의 과학 교수 방법에 영향을 미치는 과학에 대한 학문적 배경, 과학교수에 대한 태도, 과학 교수 효능에 대한 신념의 상호 관계성 조사 (I). 한국과학교육학회지, 20(4), 542-561.
  9. 박성혜 (2003). 교사들의 과학 교과교육학지식과 예측변인. 한국과학교육학회지, 23(6), 671-683.
  10. 박성혜 (2006). 중등과학교사들의 교수법 및 자기효능감과 태도에 따른 교과교육학지식. 한국과학교육학회지, 26(1), 122-131.
  11. 박지연 (2007). 초등 예비교사와 초임교사의 교사 효능감에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  12. 박현주 (2005). 초임 중등과학 교사의 과학교수에 대한 인식과 전문성 발달. 한국과학교육학회지, 25(3), 421-430.
  13. 성숙경 (2010). 수업에 대한 동료교사의 협의가 과학교사의 수업에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 30(1), 107-123.
  14. 신붕섭 (2005). 미국에서 초임교사 멘토링의 실제와 시사점. 교육행정학연구, 24(3), 103-128.
  15. 안유민, 김찬종, 최승언 (2006). 초임중등과학교사의 수업에서 과학내용의 전개 방식과 내용 이해 전략. 한국과학교육학회지, 26(6), 691-702.
  16. 유한구 (2001). 교과와 교사. 한국도덕교육학회, 13(2), 1-22.
  17. 이승복 (1998). 신임교사의 교직 적응에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  18. 이희원 (2005). 중학교 과학수업 개선을 위한 과학교사의 수업능력 평가에 대한 연구. 서울대학교 박사학위논문.
  19. 임승렬 (1998). 유아교사의 전문성과 교사교육의 방향에 대한 토론. 한국영유아교원교육학회, 147-153.
  20. 조성민 (2009). 교사의 반성적 행동이 교수학적 내용 지식에 미치는 영향에 관한 연구. 한국교원교육학회, 26(1), 201-220.
  21. Adams, P. E. & Krockover, G. H. (1997). Concerns and perceptions of beginning scondary science and mathematics teachers. Science Education, 81(1), 29-50. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199701)81:1<29::AID-SCE2>3.0.CO;2-3
  22. Brickhouse, N. W. & Bonder, G. M. (1992). The beginning science teachers: Classroom narratives in convictions and constrains. Journal of research in science teaching, 29(5), 471-485. https://doi.org/10.1002/tea.3660290504
  23. Carpenter, T. P., Fennema, E., Peterson, P. L., Chiang, P., & Loef, M. (1989). Using knoweldge of children's mathematics thinking in classroom teaching: An experimental study. American Educational Research Journal, 26, 499-531. https://doi.org/10.3102/00028312026004499
  24. Corcoran, E. (1981). Transition shock: The beginning teacher's paradox. Journal of Teacher Education, 32(3), 19-23. https://doi.org/10.1177/002248718103200304
  25. Feiman-Nemser, S. (1996). Teacher mentoring: A critical review. Washington, DC: ERIC DIGEST, ERIC Clearinghouse on Teaching and Teacher Education, AACTE.
  26. Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record 103, 1113-1055.
  27. Ganser, T. (1992). Mentor roles: Views of participants in a state-mandated program. Mid-Western Educational Researcher, 9(2), 15- 20.
  28. Gordon, S. P. & Nicely, R. F. (1997). Supervision and Staff Development, in G. R. Firth & E. F. Pajak (Eds.), Handbook of Research on School Supervision. New York: Macmillan.
  29. Guskey, T. R. (1995). Results-Oriented Professional Development: In Search of an Optimal Mix of Effective Practices. Journal of Staff Development, 15, 42-50.
  30. Little, J. W. (1994). Teachers' professional development in a climate of educational reform. Educational Evaluation and Policy Analysis, 15(2), pp. 129-151. Reprinted in R. J. Anson(Ed.)(1994). Systemic reform: perspectives on personalizing education. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. Retrieved
  31. Lord, P., Atkinson, M. & Mitchell, H. (2008). Mentoring and coaching for professionals: a study of the research evidence. National Foundation for Educational Research.
  32. Loughran, J. J. & Mulhall, P. & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 370-391. https://doi.org/10.1002/tea.20007
  33. Mueller-Fohrbrodt, G., Cloetta, B., & Dann, H. D. (1978). Der Praxisschock bei jungen Lehrern [The transition shock in beginning teachers]. Stuttgart: Klett.
  34. Porter, A. C., Youngs, P., & Odden, A. (2001). Advances in teacher assessments and their uses. In V. Richardson(ed), Handbook of research on teaching(pp.259-297). Washington, DC: AERA.
  35. Riggs, I. M. (1988). The development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument. Dissertation Abstract International.
  36. Sundli, L. (2007). Mentoring. A new mantra for education? Teaching and Teacher Education, 23, 201-214. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.016
  37. Thomson, C. L. & Shrigley, R. L. (1986). What research sqys: Revising the science attitude scale. School Science and Mathematics, 86(4), 331-343. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1986.tb11625.x
  38. Tomlinson, C. (1995). How to differentiate instructive instruction in mixed-ability classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. ED 386-301.
  39. Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
  40. Wang, J. & Odell, S. J. (2000). Mentored learning to teaching according to Standardsbased reform: A critical review. Review of Educational Research, 72, 481-546.
  41. Whitebook, M. & Bellm, D. (1996). Mentoring for early childhood teacher providers: Building upon extending tradition. Young Child, 52(1), 59-64.

Cited by

  1. Pre-service Science Teachers’ Perceptions of an ‘Inquiry Mentoring’ Program for the Promotion of their Inquiry Teaching Ability vol.17, pp.3, 2011, https://doi.org/10.24231/rici.2013.17.3.689
  2. 협력적 멘토링에서 나타나는 멘토의 상호작용 특징 변화 vol.61, pp.5, 2011, https://doi.org/10.5012/jkcs.2017.61.5.251
  3. Novice Science Teachers' Perceptions on Teacher Mentoring vol.22, pp.1, 2011, https://doi.org/10.24231/rici.2018.22.1.29