DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Damage Characteristics Under the High-Velocity Impact of Composite Laminates Using Various Sensor Signals

다양한 센서 신호를 이용한 복합적층판의 고속충격 손상 특성 연구

  • 조상규 (충남대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 김인걸 (충남대학교 항공우주공학과) ;
  • 이석제 (충남대학교 항공우주공학과 대학원) ;
  • 유원영 (충남대학교 항공우주공학과 대학원)
  • Received : 2011.10.06
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The use of advanced composite materials in main structures of military and civil aircraft has been increased rapidly because of their considerable metals in high specific strength and stiffness. However, the mechanical properties of composite materials may severely degrade in the presence of damage. Especially, the high-velocity impact such as a hailstorm, and a small piece of tire or stone during high taxing, can cause considerable damage to the structures and sub-system in spite of a very small mass. However, it is not easy to detect the damage in composite plates using a single sensor or any conventional methods. In this paper, the PVDF sensors and AE sensors were used for monitoring high-velocity impact damage initiation and propagation in composite laminates. The WT(wavelet transform) is used to decompose the sensor signals. In the PVDF sensor and AE sensor signal analysis, amounts of high-frequency signals are increased when the impact energy is increased. PVDF sensor and AE sensor signal appeared similar results. This study shows how various sensing techniques can be used to characterize high-velocity impact damage of advanced composite laminates.

복합재는 금속보다 높은 비강성과 비강도를 갖는 장점 때문에 군용기와 민항기의 주요 구조물로 사용이 증대되고 있다. 하지만 복합재의 기계적인 특성은 충격에 의해 심각하게 저하된다. 특히, 우박, 고속 택싱에 의한 파편과의 고속 충격은 작은 질량임에도 불구하고 구조물과 서브시스템에 심각한 손상을 줄 수 있다. 그러나 한 가지 센서 또는 기존의 기법을 사용하여 복합재의 손상을 탐지하기는 쉽지 않다. 본 논문에서는 복합적층판의 고속충격에 의한 손상 개시와 전파를 모니터링하기 위해 PVDF 센서와 AE 센서를 사용하였다. 센서 신호를 분석하기 위해 웨이블릿 변환을 사용하였다. 충격에너지가 증가할수록 고주파 신호가 증가하였고 PVDF 센서와 AE 센서 신호에서 유사한 경향을 알 수 있었다. 결과적으로 복합적층판의 고속충격손상을 감지하고 특성화하는 다양한 센싱 기법을 제시하였다.

Keywords

References

  1. Abrate, S., "Impact on lamina composite materials," Applied Mechanics Review, Vol. 44, No. 4, 1991, pp. 155-190. https://doi.org/10.1115/1.3119500
  2. Ruiz, C., and Harding, J., Modelling impact of composite structures using small specimens, Woodhead Publishing Ltd., 2000.
  3. Abrate, S., Impact on composite structures, Cambridge University Press, 1998.
  4. Okafor, A.C., Otieno, A.W., Dutta, A., and Rao, V.S., "Detection and characterization of high-velocity impact damage in advanced composite plates using multi-sensing techniques," Composite Structures, Vol. 54, 2011, pp. 289-297.
  5. Jones, R.T., Sirkis, J.S., Friebele, E.J., and Kersey, A.D., "Location and magnitude of impact detection in composite plates using neural networks," Proc. SPIE, No. 2444, 1996, pp. 469-480.
  6. 김진원, 고분자 압전센서를 이용한 복합적층판의 고속충격 탐지, 석사학위논문, 충남대학교, 2006.
  7. 박찬익, 고분자 압전(PVDF) 센서 신호를 이용한 복합재 적층판의 저속충격 손상 탐지 연구, 박사학위논문, 충남대학교, 2003.
  8. 성대운, 오정훈, 김천곤, 홍창선, "웨이블릿 변환을 이용한 스마트 복합적층판의 충격 손상 검출 연구," 한국복합재료 학회지, 제13권 제1호, 2000, pp. 40-49.
  9. 이종오, 지현섭, 주노회, 음향방출(AE)시험의 원리와 응용, 재료연구소, 2009, pp. 156-164.

Cited by

  1. Prediction of the Penetration Energy for Composite Laminates Subjected to High-velocity Impact Using the Static Perforation Test vol.25, pp.5, 2012, https://doi.org/10.7234/kscm.2012.25.5.147