현대 패션에 나타난 러시아 구성주의의 조형성에 관한 연구

A Study on the Formativeness of Russian Constructivism in Modern Fashion

  • 손호영 (홍익대학교 의상디자인) ;
  • 간호섭 (홍익대학교 섬유미술 패션디자인과)
  • Sohn, Ho-Young (Dept. of Fashion Design Hong-ik University) ;
  • Kan, Ho-Sup (Dept. of Textile Art Fashion Design Hong-ik University)
  • 투고 : 2011.06.30
  • 심사 : 2011.11.10
  • 발행 : 2011.12.31

초록

Constructivism is an avant-garde movement that began in 20th-century Russia, which rapidly turned into an industrial society. This was one of the most experimental art movements, that wanted to be at the center of social and political-ideological change as it pursued a unique style, which portrayed the true essence of art and humanity. Russian constructivism greatly influenced modern fashion and suggested a new artistic standard. First, the artistic elements of Russian constructivism include photo montages, geometrical structures, color abstraction, and an asymmetrical order, through which the ideals of the Russian Revolution were substantiated, idealized, and materialized into an artistic form. Second, the different forms of Russian constructivism have various artistic characteristics such as popularity, spatiality, structuralism, decorativeness, and mobility, which were then expressed in modern fashion elaborated below. This study intends to reconstruct the meaning of Russian formalism and reflect it on fashion; thereby reconsidering the characteristics and the meaning of Russian constructivism in the context of today's fashion. This will broaden the meaning of constructivism and suggest a new direction for modern fashion.

키워드

참고문헌

  1. 김원갑 (2002), 메트로폴리스: 아방가르드 예술과 건축에 관한 13가지 주제, 서울: 열린책 들, p. 289.
  2. 이무열 (1998), 러시아사 100장면, 서울: 가람기획, p. 352.
  3. 이무열 (1998), 러시아사 100장면, 서울: 가람기획, p. 358.
  4. 니꼴라이 V. 랴자노프스키, History of Russia, 김현택역 (1982), 러시아의 역사 1801-1976, 서울: 까치, p. 207.
  5. 오광수 (1994), 추상미술의 이해, 서울: 일지사, p. 101.
  6. 진경돈 (2001), 서양근대건축사, 서울: 세우, p. 154.
  7. 한선정 (1999), 해체주의 이후 아방가르드 건축의 특성과 성격규명에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김주연, 강수미 (2001), 20세기 초 러시아 구성주의에서 나타나는 공간디자인에 관한 연구, 弘大論叢, 33(6) 참조.
  9. 勝見勝외 (1983), 현대 디자인 이론의 사상가들, 서울: 미진사, p. 40.
  10. 장지선 (2003), 러시아 구성주의 장식문양을 응용한 디자인 연구, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 17.
  11. 김원갑 (2002), 메트로폴리스: 아방가르드 예술과 건축에 관한 13가지 주제, 서울: 열린책 들,p. 338.
  12. Christina Lodder (1983), Russian Constructivism, Yale University Press, new haven and london, p. 181.
  13. Christina Lodder (1983), Russian Constructivism, Yale University Press, new haven and london, p. 191.
  14. 자료검색일 2008. 6. 14, http://www.ifp.co.kr
  15. John Milner, 조권섭 역 (1996), Tatlin and The Russian Avant-Garde 문화정치가의 초상화, 현실비평연구소, p. 223.
  16. Herbert Read (1977), The art of sculpture, Princeton University Press, p. 99.
  17. 김원갑 (2002), 메트로폴리스: 아방가르드 예술과 건축에 관한 13가지 주제, 서울: 열린책 들 pp.325-326.
  18. 아케마츠 유우지, Esthetics of architecture space, 이두열 역 (2000), 건축 공간의 미학, 서울: 현대건축사, p. 103.
  19. 코바야시 모리타, 김동영 역 (2004), 건축미의과학적 탐구, 서울: 보문당, p. 195.
  20. El Lissitzky (2001), El lissitzky from two quadrants, Gingko Press.
  21. Galerie Gmurzynska (2002), Alexander Rodchenko: spatial constructions=Raumkonstruktionen, Hatje Cantz: Distribution in the US, D.A.P., Distributed Art.
  22. Martin Hammer & Christina Lodder (2000), Constructing modernity: the art & career of Naum Gabo, Yale University Press.
  23. Selim O.Khan-Magomedov (1986), Rodchenko: the complete work, Thames and Hudson.
  24. Victor Arwas (1993), Great Russian Utopia, Academy Edition.
  25. Christina Lodder (1990), 러시아 구성주의, 서울: 열화당.
  26. E.H. 곰브리치, Story of art, 최민 역 (1998), 서양미술사, 下, 서울: 열화당.
  27. 노버트 린튼, Norbert, Story of modern art Lynton, 윤난지 역 (2003), 20세기의 미술, 서울: 예경.
  28. 도화용, 문재호, 이재용 (2003), 미래를 위한 산업디자인, 서울: 대우출판사.
  29. 신하나, 이민선 (2009), 환경친화적 시각에서 본 패션 미니멀리즘에 관한 연구, 복식, 59(7), pp. 154-171.
  30. 이신영, 서승희 (2010), 모더니즘 건축양식의 조형원리와 현대 패션디자인에의 적용, 복식, 60(1), pp. 117-134.
  31. 이진숙 (2007), 러시아 미술사, 서울: 황금가지.
  32. 진경옥 (2009), 현대패션에 나타난 러시아 구성주의 건축공간의 중첩연구, 복식, 59(9), pp. 163-179.