A Case Study on Effect of Statistics Class focusing on Statistical Argumentation

통계적 논증활동을 강조한 통계수업의 효과에 대한 사례연구

  • Received : 2011.10.11
  • Accepted : 2011.11.18
  • Published : 2011.11.30

Abstract

There has been an agreement on the necessity for each citizen is to be educated, so called, to develop quantitative literacy or statistical literacy, dealing with real world data. For this reason, it is highly demanded to improve traditional statistics education. In particular, critical thought and statistical communication competency cultivation is becoming more crucial in statistics classes. In line with this reform movement in statistics education, we developed tasks facilitating statistical debate among students through inducing cognitive conflict. The tasks employed for this study resulted in playing crucial role to activate statistical debate. Including aforementioned feature about the tasks for this study, we obtained several positive results such as promoting critical thought and conceptual extension by designed teaching experiment focusing on statistical debate.

현대 사회에서는 실생활의 양적 정보를 합리적으로 다루는데 필요한 능력이 요구된다. 최근에는 시대적 요구에 적절하고 의미 있는 통계 교육의 필요성에 따라 '통계적 소양'이 주목을 받고 있으며 많은 논의가 되고 있다. 특히 그 중에서도 비판적 사고능력과 통계적 의사소통 능력의 개발이 강조되고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 학생들에게 통계적 논증에 따른 의사소통이 일어나도록 과제를 개발, 제공하였다. 그리고 학생들의 논증활동 과정에서 나타나는 주장에 대한 정당화 및 과제를 해결하는 과정에서 나타나는 관점의 변화나 개념의 형성을 분석하고 통계적 소양의 발전이나 변화가 있는지를 알아보았다.

Keywords