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역사적 관점으로 본 아케이드 게임의 유형 및 특징에 대한 연구

A Study on Types and Characteristics of Arcade Games from a Historical Perspective

  • 금보상 (세종대학교 대학원 디지털콘텐츠학과) ;
  • 김동현 (세종대학교 디지털콘텐츠학과)
  • Kum, Bo-Sang (Dept. of Digital Contents, Graduate School of Sejong University) ;
  • Kim, Dong-Hyun (Dept. of Digital Contents, Sejong University)
  • 투고 : 2011.10.09
  • 심사 : 2011.11.02
  • 발행 : 2011.12.20

초록

본 논문은 게임 산업의 시작을 열었던 아케이드 게임의 유형과 특징에 대한 것이다. 아케이드 게임기는 크게 '기계식 게임기', '전기 기계식 게임기', '비디오 아케이드 게임기'로 진화해왔다. 이러한 진화과정에서 아케이드 게임은 다른 게임 플랫폼과는 차별화되는 자신만의 특징을 갖게 된다. 그 특징은 '공간성', '시간성', '게임성의 원형', '단순한 인터페이스', '공연성'이다. 최근 아케이드 게임의 침체는 이러한 아케이드 게임만의 특징들이 다른 게임으로 전이되면서 차별성이 퇴색되었기 때문이다. 그 특징을 다시 발굴하여 강화시킨다면 다시 게이머들를 사로잡을 수 있는 아케이드 게임을 만들 수 있을 것이다.

This study investigated the types and characteristics of arcade games that have marked the beginning of the game industry. Arcade game equipment have been largely evolved from 'mechanical arcade game equipment' to 'electro-mechanical arcade game equipment', and to 'video arcade game equipment' In these evolution processes, arcade games have had unique characteristics distinct from other game platforms. These characteristics included the properties of 'space' and 'time', 'original form of gameplay', 'simple interface' and 'performance feasibility.' The recent stagnation of arcade games was due to the fact that the characteristics of arcade games started to lose their unique characteristics since these were also spread to other platform of games.

키워드

참고문헌

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