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Sources of the customer loyalty in the high-speed Internet service

초고속 인터넷 서비스 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  • Kim, Tae-In (College of Business Administration, Kangwon National University) ;
  • Kim, Myoung-Soo (College of Business Administration, Kangwon National University)
  • Received : 2010.12.07
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Recently, as the most people use the high-speed Internet service, it is positioned as a universal service in Korea. Therefore, the competition among service providers is becoming fierce and fierce. The defensive marketing which raise customer loyalty can be an effective method in this case. In this study, we identified the sources of customer loyalty in the high-speed Internet service. The results showed that the satisfaction on the service quality and after service impacts on the customer loyalty positively. We expect that this result will be helpful for practitioners to make customer strategies.

최근 국내 초고속 인터넷 서비스가 대부분의 가정에서 이용하는 보편적인 서비스로 자리를 잡게 됨에 따라 사업자들 간의 가입자 유치 경쟁도 점점 더 치열해지고 있다. 사업자들 간의 출혈경쟁을 줄이고 수익성을 높이기 위해서는 기존 고객의 충성도를 높이는 방어적인 마케팅 전략이 효과적이다. 따라서 본 연구에서는 설문 조사를 통해 초고속 인터넷 서비스의 충성도에 영향을 미치는 요인들을 도출하였다. 분석결과, 서비스 자체의 품질 및 애프터 서비스에 대한 만족 정도가 서비스의 충성도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 실무자들에게 고객 전략에 대한 시사점을 제공할 것으로 기대한다.

Keywords

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