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Factors of China Art Price Formation -Focusing on contemporary artists-

중국 미술품 가격 형성 요인 실증분석 -컨템퍼러리 미술 작가 중심으로-

  • Kwon, Hyeog-In (Department of Culture-Art Business, General Graduate School, Chung-ang University) ;
  • Lee, Jae-Hwa (Department of Culture-Art Business, General Graduate School, Chung-ang University) ;
  • Lee, Jin-Kyung (Department of Culture-Art Business, General Graduate School, Chung-ang University) ;
  • Song, Jeong-Seok (Department of Culture-Art Business, General Graduate School, Chung-ang University)
  • 권혁인 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 이재화 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 이진경 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과) ;
  • 송정석 (중앙대학교 일반대학원 문화예술경영학과)
  • Received : 2010.11.18
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This paper classifies factors that form Chinese contemporary art price which comes into the spotlight in the current fine art market and consider the characteristics that form price with Chinese art only. The data were analyzed applying hedonic price setting models which include market value as a dependent variable with the various characteristics that art includes as the individual factors. The result has found that Chinese contemporary art has the more effects on factors of artists than sales factors. The social factor is worthy of notice in that Chinese GDP jointly raised with the price of Chinese contemporary art. At this point that interest in and demand of Chinese contemporary art are higher, it is thought that the result of this study will raise comprehension and convincing purchase direction will be suggested to collectors.

본 논문에서는 현재 미술시장에서 주목 받고 있는 중국 컨템퍼러리 미술품 가격을 형성하는 요인을 분류하고, 중국 미술품만이 가지고 있는 가격형성 특징에 대해 고찰해 본다. 중국 컨템퍼러리 미술품의 급격한 성장에는 일반적인 미술품의 가격 형성요인과 차별화되는 중국만의 특수한 요인들이 영향을 미쳤을 것으로 판단하여 기존 선행 연구에서 사용되었던 가격형성요인에 중국의 작가 및 사회적 특징을 반영한 요인을 추가하였다. 미술품이 가지고 있는 다양한 특성들을 개별요인함수로 두고 실거래 가격을 종속변수로 하는 헤도닉 가격모형을 적용하여 데이터를 분석하였다. 그 결과로 중국 컨템퍼러리 미술품은 경매도시, 경매회사, 경매 월 등의 판매요인보다는 출신지역, 주 활동지역, 최종학력소재지 등의 작가적 요인이 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 최근 제작된 작품일수록 가격이 높게 책정되었고, 중국 컨템퍼러리 미술의 특징인 '인물의 유무' 요인에서는 작품 속 인물이 존재할수록 가격이 높게 책정된 것을 알 수 있었다. 사회적 요인인 중국 GDP가 중국 컨템퍼러리 미술품 가격과 동반 상승하였다는 점에도 주목할 만하다. 중국 컨템퍼러리 미술에 대한 관심과 수요가 높은 시점에서 본 연구의 결과는 중국 컨템퍼러리 미술품에 대한 이해도를 높이고, 컬렉터들에게 설득력 있는 구매방향을 제시해 줄 것이라 생각한다.

Keywords

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