Abstract
The purpose of this paper is to analyse the preference for direct marketing according to the characteristics of policyholders and suggest implications for marketing strategies with regard to direct marketing. A marked characteristic of this paper is a good quality of data and the results gained from analysing the data can be trusted very much. Binary logistic regression is employed. A statistically significant preference is shown in the group such as male, a younger generation, a hazardous occupation, the metropolitan area, and the customer of foreign company. The results suggest that promotion for female is needed to revitalize direct marketing. A tight underwriting for a hazardous occupation is also required.
본 연구의 목적은 비대면채널을 선호하는 고객 유형을 분석하여 비대면채널 전략과 관련된 유용한 시사점을 제공하는데 있다. 본 연구는 기존연구와 달리 보다 객관성을 확보할 수 있는 자료를 이용하였기 때문에 분석결과의 신뢰성이 높다는 차별성을 가지고 있다. 분석방법은 이분형 로지스틱 회귀분석을 사용한다. 연구 결과 남성, 저연령, 위험직종, 수도권, 외국사 고객이 비대면채널을 통계학적으로 유의하게 선호하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 비대면채널의 활성화를 위해서는 여성 고객들에게 접근편의성 및 상품 이해도를 높이는 촉진활동이 필요하다. 또한 비대면채널의 수지개선을 위해서는 위험직종에 대한 언더라이팅 강화가 필요하다.