DOI QR코드

DOI QR Code

Analyzing Elementary Science-Gifted Students' Knowledge Generation Processes in Scientific Inquiry Performance

과학 탐구 수행일지에 나타난 초등 과학영재의 지식생성과정 분석

  • Received : 2011.04.20
  • Accepted : 2011.06.20
  • Published : 2011.08.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze science-gifted students' knowledge-generation processes by analyzing students' inquiry journal. As a result, first, science-gifted students showed various knowledge-generation processes, but they were limited to inductive thinking and abductive thinking, and their thinking processes were very simple. Second, most of the knowledge-generation processes of science gifted were simple, repetitive and diagrammatic processes because of observation and empirical situation of a limited scope. And a simple and repetitive diagram was generated by a simple variable selection and design, observation in limited scope, unbiased intervention by subjective thinking, and absence of exploration or finding errors. And they showed often a logical leap of reasoning.

이 연구는 영재학생들이 작성한 탐구수행일지에서 나타나는 지식생성과정을 분석한 것이다. 분석한 결과, 첫째, 영재학생들은 다양한 지식생성과정을 보여 주었으나, 귀납적 과정과 귀추적 과정이 대부분이었으며, 그 또한 매우 단순한 사고과정만을 보여주었다. 둘째, 영재학생들의 지식 생성 과정은 제한된 범위의 관찰과 경험 상황을 바탕으로 한 단순 반복적인 도식적 문답 과정이 많으며, 단순 반복적인 도식성은 간단한 변인 선택 및 고안, 제한된 범위의 관찰, 주관적 사고로 인한 편견 개입, 탐색이나 결점 찾기 등이 잘 이루어지지 않아 발생하는 것으로 생각되며 이와 더불어 추론의 비약이 자주 나타났다.

Keywords

References

  1. 고한중, 구이주, 강석진 (2005). 초등학교 과학 수업에서 실패에 대한 인내 수준에 따른 순환학습 수업의 효과. 한국과학교육학회지, 25(2), 260-271.
  2. 권용주, 고경태, 정진수 (2003a). 생물학 가설의 검증에서 연역적 과학 지식의 구조와 생성 과정. 한국과학교육학회지, 31(3), 236-245.
  3. 권용주, 정진수, 강민정, 김영신 (2003b). 과학적 가설 지식의 생성 과정에 대한 바탕이론. 한국과학교육학회지, 23(5), 458-469.
  4. 김선자, 최병순 (2005). 변인통제 문제해결 과정에서 나타난 초등학생의 실험설계 및 증거제시 특성. 한국과학교육학회지, 25(2), 111-121.
  5. 김지나, 권재술 (2005). 물리학습에서 불일치 상황에 직면한 학생들의 반응 유형. 한국과학교육학회지, 25(2), 162-172.
  6. 성태제 2002). 타당도와 신뢰도, 서울: 학지사, 137-163.
  7. 양일호, 권용주, 박윤복, 정진수 (2004). 과학적 규칙성 지식의 생성 과정: 경향성 지식의 생성을 중심으로. 초등과학교육학회지, 23(1), 61-73.
  8. 여성희, 김희령, 김미경 (2003). 제 7차 교육과정에 따른 초등학교 5학년 과학 교과서의 과학 탐구 과정과 학생들의 과학 탐구 능력 실태 분석. 한국생물교육학회지, 31(3), 214-223.
  9. 허경철, 조덕주, 소경희 (2001). 지식 생성 교육을 위한 지식의 성격 분석. 교육과정연구, 19(1), 231- 250.
  10. Anderson, D., & Biddle, B. (1991) Knowledge for policy: Improving education through research. London: Falmer.
  11. Ausubel, D. P. (1968). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton.
  12. Bereiter, C. (1994). Constructivism, socioculturalism, and Popper's world 3. Educational researcher, 23(7), 21-23. https://doi.org/10.3102/0013189X023007021
  13. Cobb, T. (1999). Applying constructivism: A test for the learner as scientist. Educational Technology Research and Development, 47(3), 15-31. https://doi.org/10.1007/BF02299631
  14. Dunbar, K. & Blanchette, I. (2001). The InVivo/InVitro approach to cognition: the case of analogy. Trends in Cognitive Sciences, 5, 334-339. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(00)01698-3
  15. Grigorenko, E. L. & Sternberg, R. J. (1995). Thinking styles. In Donald H. Saklofske & Moshe, Zeidner (Eds.). International handbook of personality and intelligence. NY: Plenum Press, pp. 205-229.
  16. Grigorenko, E. L. & Sternberg, R. J. (1997). Styles of thinking, abilities and academic performance. Exceptional Children, 63, 295-312. https://doi.org/10.1177/001440299706300301
  17. Kasperson, C. J. (1978). Psychology of the scientist: XXXVII. Scientific creativity: A relationship with information channels. Psychological Reports, 42, 691-694. https://doi.org/10.2466/pr0.1978.42.3.691
  18. Klauer, K. J., Willmes, K., & Phye, G. D. (2002). Inducing inductive reasoning: Does it transfer to fluid intelligence? Contemporary Educational Psychology, 27, 1-25. https://doi.org/10.1006/ceps.2001.1079
  19. Koslowski. B. (1996). Theory and evidence: The development of scientific reasoning. Cambridge, MA: MIT Press.
  20. Solso, R. L. (2001). Cognitive psychology, 6th ed. New York: Allyn & Bacon.
  21. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1993). Creative giftedness: A multivariate investment approach. Gifted Child Quarterly, 37, 7-15. https://doi.org/10.1177/001698629303700102
  22. van Someren, M. W., Barnard, Y. F., & Sandberg, J. A. C. (1994). The think aloud method: A practical guide to modeling cognitive processes. San Diego, CA: Academic press.
  23. Zhang, L. F. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self-rated abilities? The Journal of Psychology, 135(6), 621-637. https://doi.org/10.1080/00223980109603724
  24. Zimmerman, C. (2000). The development of scientific reasoning skills. Developmental Review, 20(1), 99-149. https://doi.org/10.1006/drev.1999.0497

Cited by

  1. The Development of Descriptive Paper Test Items for Evaluating Elementary School Students' Inductive Scientific Knowledge Generating Ability - Focused on the Duck Observation and Classification Test I vol.44, pp.4, 2016, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.4.723