A Demand forecasting for Electric vehicles using Choice Based Multigeneration Diffusion Model

선택기반 다세대 확산모형을 이용한 전기자동차 수요예측 방법론 개발

  • 채아롬 (한국항공대학교 항공교통물류학과) ;
  • 김원규 (한국항공대학교 항공교통물류학과) ;
  • 김성현 (한국항공대학교 항공교통물류학과) ;
  • 김병종 (한국항공대학교 항공교통물류학과)
  • Received : 2011.07.18
  • Accepted : 2011.08.23
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Recently, the global warming problem has arised around world, many nations has set up a various regulations for decreasing $CO_2$. In particular, $CO_2$ emissions reduction effect is very powerful in transport part, so there is a rising interest about development of green car, or electric vehicle in auto industry. For this reason, it is important to make a strategy for charging infra and forcast electric power demand, but it hasn't introduced about demand forecasting electric vehicle. Thus, this paper presents a demand forecasting for electric vehicles using choice based multigeneration diffusion model. In this paper, it estimates innovation coefficient, immitation coefficient in Bass model by using hybrid car market data and forecast electric vehicle market by year using potential demand market through SP(Stated Preference) experiment. Also, It facilitates more accurate demand forecasting electric vehicle market refelcting multigeneration diffusion model in accordance with attribute progress in development of electric vehicle. Through demand forecasting methodology in this paper, it can be utilized power supply and building a charging infra in the future.

최근 온난화 문제가 대두됨에 따라 세계 각국에서 $CO_2$ 배출감소를 위한 여러 가지 규제를 설정하고 있다. 특히 수송부분에서의 $CO_2$ 배출량 감소는 매우 영향력이 크므로 자동차 산업에서도 전기자동차를 비롯한 그린자동차 개발에 대한 관심이 높아지고 있다. 이에 따라 전기자동차 시대 도래 대비를 위하여 전기자동차 보급에 따른 인프라 구축 전략안 및 전력량 수요 예측이 필요하지만, 이의 기반이 되는 전기자동차 수요예측 방법은 소개되어 있지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 선택기반 다세대 확산모형을 이용하여 전기자동차의 수요를 예측하는 방법론을 제시하였다. 전기자동차와 비슷한 성격을 가지는 하이브리드 자동차의 과거 데이터를 이용하여 Bass 모형의 혁신계수와 모방계수를 추정하고 SP(Stated Preference)조사를 통하여 잠재적인 총수요를 추정함으로써 전기자동차의 수요를 년도별로 예측하였다. 또한, 전기자동차가 발전하는 속성 진화에 따른 다세대 확산과정을 모형에 반영하여 보다 정확한 수요예측이 가능하도록 하였다. 본 연구의 수요예측 방법론을 통하여 향후 전기자동차의 시장 점유율을 예측함으로써 전기자동차 보급과 밀접한 관련이 있는 전력수급 및 충전인프라 구축 연구에 활용 될 수 있도록 한다.

Keywords

References

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