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건설 현장 항타 하중에 의한 지중 삼중관 진동 거동 II. 매설 심도

Dynamic Response of Underground Three-layered Pipeline Subjected to Pile Driving Loads : II. Cover Depth

  • 유한규 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 원종화 (연세대학교 토목환경공학과) ;
  • 최정현 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 김문겸 (연세대학교 토목환경공학과)
  • Yoo, Han-Kyu (Department of Civil & Environmental Engineering, Hanyang University) ;
  • Won, Jong-Hwa (Department of Civil Engineering, Yonsei University) ;
  • Choi, Joung-Hyun (Department of Civil & Environmental Engineering, Hanyang University) ;
  • Kim, Moon-Kyum (Department of Civil Engineering, Yonsei University)
  • 투고 : 2010.08.06
  • 심사 : 2011.06.30
  • 발행 : 2011.08.31

초록

본 연구는 매설 조건이 불건전한 건설 현장에 매설된 삼중관이 항타 진동에 노출되었을 경우에 발생하는 배관의 거동을 매설 심도에 따라 분석하였다. 매설 배관으로부터 20m의 이격 거리를 갖는 항타 에너지는 7tonf의 램이 1.2m에서 낙하하였을 경우로 선정하였고, 매설 심도는 0.6, 1.4, 2.2, 3.0, 3.8m로 변화하여 연구를 진행하였다. 관의 길이방향 중심에서의 진동 속도와 응력을 확인 하였고, 감쇠비를 고려하여 삼중관의 거동을 분석하였다. 이격거리가 동일한 경우의 진동 속도에 대한 감쇠율은 매설 심도가 증가함에 따라 증가하는 추세를 보이고 있다. 또한, 내관에서 응력 감쇠율도 매설 심도가 증가함에 따라 증가하는 추세를 보이고 있다.

This study presents the behavior characteristics of buried three-layered pipeline subjected to pile driving loads corresponding to its cover depth. The analysis considered the driving energy caused by 7 tonf of ram weight and 1.2m of stroke with 20m distance from buried pipeline for all the analysis cases. A cover depth of pipe is varied 0.6m to 3.8m for this research. Vibration Velocity and stress are investigated at the center section in longitudinal direction. With same distance from pile, attenuation ratio of vibration velocity for increment of cover depth has shown an increasing trend. Also, Stress attenuation ratio of inner pipe is increased with cover depth.

키워드

참고문헌

  1. Keiiti Aki and Paul G. Rechard, Quantitative Seimology, Freeman (1980)
  2. 선진선, "열차하중을 받는 지중 매설 가스 배관의 진동특성에 관한 연구", 연세대학교 석사학위논문 (2006)
  3. 원종화, 김문겸, 선진선, 김미승, N. Hai Dang, "열차 이동하중에 의한 지중 매설 가스 배관의 진동 특성", KIGAS, 13(1), 1-8, (2009)
  4. 한국지역난방공사, "열배관 기자재 기술편람 [이중보온관 편]", (2003)
  5. Lysmer. J. and Kuhlemeyer. R. L, "Finite dynamic model for infinite media", ASCE, Vol. 95, pp 859-877, (1969)
  6. 한국건설기술연구원, "경부고속철도 제3공구 교량 기초 말뚝 항타시의 소음 및 진동 영향 평가 연구", (1995)
  7. Mounir E.Mabsout, Salah M.Sadek, Toufic E.Smayra, "Pile Driving by Numerical Cavity Expansion", (1999)
  8. 유한규, "수치해석기법을 이용한 이중보온관 진동 평가기법 연구", (2009)
  9. 한국가스공사, "한국가스공사 표준 주배관 매설 심도 설계기준", (2003)

피인용 문헌

  1. Stress and Strain Distribution of Gas Pipe According to Buried Depth vol.17, pp.5, 2013, https://doi.org/10.7842/kigas.2013.17.5.51