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Dynamic Response of Underground Three-layered Pipeline Subjected to Pile Driving Loads : I. Distance

건설 현장 항타하중에 의한 지중 삼중관 진동 거동: I. 이격 거리

  • Kim, Moon-Kyum (Department of Civil Engineering, Yonsei University) ;
  • Won, Jong-Hwa (Department of Civil Engineering, Yonsei University) ;
  • Choi, Joung-Hyun (Department of Civil & Environmental Engineering, Hanyang University) ;
  • Yoo, Han-Kyu (Department of Civil & Environmental Engineering, Hanyang University)
  • 김문겸 (연세대학교 토목환경공학과) ;
  • 원종화 (연세대학교 토목환경공학과) ;
  • 최정현 (한양대학교 건설환경공학과) ;
  • 유한규 (한양대학교 건설환경공학과)
  • Received : 2010.10.26
  • Accepted : 2011.06.28
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This study presents the behavior characteristics of buried three-layered pipeline subjected to pile driving loads. The analysis considered the driving energy caused by 7 tonf of ram weight and 1.2m of stroke. Also the distance from vibration resource to pipeline varies in 5m to 30m. The vibration velocity and stress are investigated at the center of pipeline in longitudinal direction. In the same cover depth, attenuation ratio of vibration velocity and von Mises stresses for distance increment has shown a decreasing trend. The maximum stress occurs at the top and bottom for the inner pipe, however, an irregular stress distribution is found for the outer pipe.

본 연구에서는 건설 현장에 매설된 삼중관이 항타 진동에 노출되었을 경우에 발생하는 동적 거동을 분석하였다. 항타 에너지는 7tonf의 램이 1.2m에서 낙하하였을 경우로 선정하였으며 이격 거리는 5∼30m로 변화하여 연구를 진행 하였다. 관의 길이 방향 중심에서의 진동 속도와 응력을 확인 하였고, 감쇠비를 고려하여 삼중관의 거동을 분석하였다. 매설 심도가 동일한 경우의 진동 속도에 대한 감쇠율은 이격 거리가 증가함에 따라 감소하는 추세를 보이며 내관에서 역시 이격 거리가 증가함에 따라 감소하는 추세를 보인다. 상하부에서 최대 응력값을 보이는 내관과 달리 외관은 불규칙한 응력 분포를 나타내는 것을 확인하였다.

Keywords

References

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