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A Study on the Development of Basic Model for Marine Traffic Assessment Considering the Encounter Type Between Vessels

선박조우 형태를 고려한 해상교통환경평가 기초 모형 개발

  • Kim, Jong-Sung (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Park, Young-Soo (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Heo, Tae-Young (Department of Information and Statistics, Chungbuk National University) ;
  • Jeong, Jae-Yong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Park, Jin-Soo (Division of Navigation Science, Korea Maritime University)
  • 김종성 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 허태영 (충북대학교 정보통계학과) ;
  • 정재용 (목포해양대학교 국제해사수송과학부) ;
  • 박진수 (한국해양대학교 해사대학 항해학부)
  • Received : 2011.08.01
  • Accepted : 2011.09.22
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Korea coastal area is highly potential dangerous zone of marine accident due to frequent ship's encounters. VTS center can't identify ship's information because of beyond VHF range. It is also difficult of us to efficiently manage vessel traffic beyond VTS control area, so that it can't prevent marine accident. Presently, korean government is conducting maritime traffic safety assessment according to enlargement of harbor & development of new port but do not have the system which provide danger of information depending on maritime traffic environment with real time. So it is necessary to develop evaluation index which can assess sea risk through the evaluation of maritime traffic environment. In this paper, on the basis of vessel navigator's risk consciousness, we carried out survey & statistical analysis vessel navigator's subjective risk depending on the LOA, crossing situation($045^{\circ}$, $090^{\circ}$, $135^{\circ}$), overtaking, head-on situation, encountering vessel's side, within or outside harbor, speed with other vessel(ex. same, fast or slow), speed difference with other vessel and distance with other vessel & propose basic expression to develop maritime traffic safety evaluation model. And by using this model, we can confirm that this proposing expression is suitable for domestic maritime traffic environment.

우리나라 연안 해역은 빈번한 선박조우로 인한 해양사고 발생 잠재 위험이 높은 해역이며 현재 각 항만의 VTS 관제실에서 VHF통달거리를 넘어서 통항하는 선박에 대하여는 정보 파악 자체가 불가능하고, VTS 관제범위 바깥해역에서는 효율적인 교통관리가 어려워 관련사고 예방이 어려운 실정이다. 최근 우리나라는 항만의 확장 및 신항만 개발에 따른 해상교통안전성 평가는 있지만 실시간으로 변화하는 해상교통환경 변화에 따른 위험도 정보를 제공할 수 있는 시스템은 없는 실정이다. 따라서 대상해역에서의 해상교통환경과 관련된 일반적인 정보 및 위험도 정보를 제공하고, 해상교통환경 평가를 통한 해역 위험도 여부를 평가할 수 있는 평가지표 개발이 필요하다. 본 연구에서는 선박운항자의 위험의식을 바탕으로 선박의 전장별, 선박의 조우 형태 중 횡단(Crossing situation) 상황에 따른 마주치는 각도($045^{\circ}$, $090^{\circ}$, $135^{\circ}$), 추월(Overtaking) 및 정면으로 마주치는 경우(Head-on situation)와 좌현, 우현에서 선박을 조우하였을 경우와 항계 내 및 항계 밖에서의 경우, 타선과의 속력 중 비슷하거나 또는 느리거나 빠를 경우, 타선과의 속력차에 따른 경우, 타선과의 거리에 따른 선박운항자의 주관적 위험도를 조사 분석하여 해상교통안전성 평가모델 개발을 위한 기초 식을 제안하였다. 제안한 기초 식은 국내 해상교통환경 평가에 적합한 것임을 확인하였다.

Keywords

References

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