A Study on the Image of Occupation Therapy in the Dep. of Occupational Therapy Students

작업치료학과 학생의 작업치료 이미지 조사

  • Lee, Hye-sun (Dept. of Occupation al Therapy, Graduate School of Dong-shin University) ;
  • Kim, Jung Mii (Dept. of Occupational Therapy, Gwang-ju women University)
  • 이혜선 (동신대학교 대학원 작업치료학과) ;
  • 김정미 (광주여자 대학교 작업치료학과)
  • Received : 2011.05.31
  • Accepted : 2011.06.14
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Purpose : This purpose of this study was to improve the Image of Occupation Therapy for developing profession of Occupation Therapy. Method : The subjects in this study were Dep. of Occupational Therapy Students of University located in Gwang-ju chonnam. After collecting 340 evaluation forms, 316 analyzed and compared them, excluding unanswered or damaged forms. Conclusion : 1) The Image of Occupation Therapy in Dep. of Occupational Therapy Students(M=3.676) was positively perceived. 2) Factor analysis on instrument was conducted that four constructions of professional, social, devotion, and job images. Among four images of Occupation Therapy, professional image was most highly perceived(M=3.925), which were followed by devotion image(M=3.84), job images(M=3.774), and social image(M=3.160). 3) There is no statistical difference of Occupation Therapy image between grade levels.

목적 : 본연구의 목적은 작업치료전문직의 발전을 위한 작업치료이미지 개선을 위함이다. 연구방법 : 연구대상은 광주 전남 소재 4년제 대학 작업치료학과에 재학 중인 학생들을 대상으로 하였다. 총 340부의 자료를 수집한 결과 누락된 문항이 포함되거나 손상된 설문지를 제외시키고 316부를 비교 분석하였다. 결론 : 1) 작업치료학과 학생들의 작업치료 이미지 인식(M=3.676)은 긍정적인 것으로 나타났다. 2) 본 연구도구요인 분석은 전문적 이미지, 직업적 이미지, 사회적 이미지, 헌신적 이미지 4가지로 구조화하였고 그 결과 전문적 이미지(M=3.925)가 가장 높고, 헌신적 이미지(M=3.84), 직업적 이미지 (M=3.774), 사회성 이미지(M=3.160)의 순이었다. 3) 학년별 작업치료 이미지는 통계적으로 유의한 차이가 없었다.

Keywords