Comparing the Effect of Visual Perception of Autism with Mental Retardation using Crafts Programmes

  • Kim, Dong-Hyun (Dept. of Occupational Therapy, Sorabol college) ;
  • Kim, Hee-Jung (Dept. of Occupational Therapy, Kaya University) ;
  • Kim, Sun-Hee (Dept. of Occupational Therapy, Keimyung University Dongsan Medical Center)
  • Received : 2011.05.28
  • Accepted : 2011.06.14
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Objective : We try to show the necessity of crafts and arts comparing visual perception of autism with that of mental retardation using craft programmes. Methods : We applied a visual perception programme after sorting 10 autism and 10 mental retardation according to criteria. A used craft programmes are consulted and produced by specialist who are applying crafts as treatment or have experienced applying crafts. The items included potter, mobile art, wheat flour kneading, clay, corrugated cardboard work and color mix work. We applied the programmes twice a week during 4 weeks and used motor-free visual perception test-third edition(MVPT-3) to investigate the effect before and after treatments. Results : First, craft programmes had effect on both autism and mental retardation. Second, craft programmes had more effect on mental retardation. Conclusion : We could know that craft programmes influenced on visual perceptional development of autism and mental retardation.

목적 : 본 연구는 수예공작 프로그램을 이용하여 자폐아동과 지적장애아동의 시지각 효과를 비교함으로써 그 필요성을 밝히고자 한다. 연구방법 : 선정기준에 따라 자폐아동 10명, 지적장애 아동 10명을 선별한 후 시지각 프로그램을 적용하였다. 사용된 수예공작 프로그램은 수예공작을 치료로 적용하고 있거나 적용한 경험이 있는 전문가에 의해 의뢰되고 만들어졌다. 항목에 들어가는 것은 도예작업, 모빌공예작업, 밀가루 반죽작업, 지점토작업, 골판지공예작업, 칼라믹스작업이 선택되었다. 이 프로그램은 4주 동안 일주일에 두 번 적용하였고, 치료 전후의 효과를 확인하기 위해 MVPT-3를 사용하였다. 결과 : 첫째, 수예공작 프로그램이 자폐아동과 지적장애아동 모두 효과가 있었다. 둘째, 수예공작 프로그램 적용 후 각각을 비교하였을 때, 지적장애아동에게 더 높은 효과가 있었다. 결론 : 수예공작 프로그램이 자폐아동과 지적장애아동의 시지각 기능 발달에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.

Keywords