Abstract
In seasonal frozen areas with climatic features, which have a temperature difference in the winter and thawing season, changes of mechanical properties of the soil in the zone could be seen between the freezing and thawing surface. In particular, in soil with many fine particles, a softening of the roadbed usually occurs from frost and thawing actions. The lower bearing capacity is a rapidly progressive the softening of roadbed, and occurred a mud-pumping by repeated loading. In this study, the three kind of sandy soil with contents of fine particles were conducted by directly shear box test with the number of cyclic in freeze-thawing and the water content of soil. Subsequently, the relationship between the shear strength and freeze-thaw cycling time was obtained. The shear strength was decreased with the increase of the freeze-thaw cycling time. A shear stress deterioration of the soil with power function modal is proposal.
동절기와 해빙기의 기온차가 큰 지역에서는 일정 깊이까지 동결, 융해 작용이 반복적으로 발생하여 흙의 역학적 특성이 변화를 보이게 된다. 특히 세립분이 많은 흙인 경우 팽창과 수축을 통한 입자의 재배열 등으로 인하여 노반의 연약화가 많이 발생된다. 이러한 노반의 연약화는 지지력이 낮은 지반에서 반복하중이 재하 되었을 때 급격하게 나타날 수 있다. 본 연구에서는 국내의 철도 노반재료로 사용되는 대표 토질 3가지를 대상으로 세립분의 함유량, 간극비의 영향 등을 고려하여 동결융해 반복횟수에 따른 직접전단 시험을 실시하여 그 감소량을 정량적으로 평가하였으며, 이를 통하여 세립분의 함유량과 함수비 조건, 동결융해 횟수 등을 고려할 수 있는 전단강도 저감 모델 식을 제안하였다.