초록
본 연구의 목적은 사의적 대상에 대한 해석방법으로서 의경(意境) 개념을 사용하여 창덕궁 후원의 경관 특성을 해석하는 것이다. 의경에서 경(境)은 경계를 의미하며, 사물을 인식하는 범주이다. 사의적 대상에 관한 인식의 범주는 감정적인 면을 대상으로 하는 정경이 있으며, 이보다 확대되어 진리 혹은 이상의 정신적 대상을 포함하는 의경의 단계가 있다. 본 연구에서는 의경의 구조를 분석 틀로 하였으며, 조영 주체인 왕의 행적과 고전을 중심으로 창덕궁 후원의 의경과 경관 특성을 명확히 하였다. 연구결과, 창덕궁 후원 조영에 있어서 인조, 숙종, 정조 세 왕이 깊게 관여되어 있음을 알 수 있었다. 인조는 후원 조영의 물리적 기반을 닦았고, 숙종은 상림십경(上林十景)을 통해 후원의 정경을 향유하였으며, 정조는 학식과 정치적 비전에 관한 뜻을 후원에 투영하여 의경의 범주를 넓혔다. 의경 개념은 정신적 대상의 범주를 체계화하고 이해하는데 유용한 사고방법으로, 형태보다 정신적 대상을 중시한 우리나라 전통조경의 효과적인 해석 방법론이라 하겠다.
The purpose of this study is to interpret the landscape characteristics of Changdeokgung's rear garden with the idea of Yijing(意境) the way to have a sense of an imaginative object. A term of Jing(境) in Yi-jing means a boundary of man's consciousness. On the boundary of consciousness for an imaginative object, there is a situation of man's emotion to be called Qingjing(情境) to meet an object, and beyond Qingjing, there is Yijing, a consciousness of the idea and the truth. The Structure of the Yijing is an analytical framework in this study. It is clarified that the idea of Yijing and landscape characteristics of changdeokgung's rear garden to analyze works of kings and related historical documents. In result, there were three kings named Injo, Sukjeong and Jeongjo who played big roles to develop the rear garden. First, Injo had built physical structure of the rear garden, the second Sukjong enjoyed Qingjing with composing the poems of Sangrimshipkyoung(上林十景), Jeongjo clearly had made a boundary of idea of Yijing broaden. It is an effective way to interpret imaginative characteristics of our traditional landscape through the concept of Yijing the useful way to understand and systemize a subject of idealistic consciousness.