International Commerce and Information Review (통상정보연구)
- Volume 13 Issue 3
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- Pages.55-74
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- 2011
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- 1598-7604(pISSN)
A Study on the receptivity to Social Computing in International Trade
국제무역의 소셜 컴퓨팅 수용 가능성에 관한 연구
- Lim, Jae-Wook (Kyungin Women's College)
- 임재욱 (경인여자대학)
- Received : 2011.08.19
- Accepted : 2011.09.17
- Published : 2011.09.27
Abstract
Web Service applications based on the social relation such as Social Network Service(SNS), Social Medias are making strong blast. Social Computing which is widely spreading to worldwide is affecting to our life including policies, economies, societies and culture. Based on Web 2.0, various services like as Social Collaboration, Social Publishing, Social Feedback are supplied, more evolved social computing services, Social Connection, Augmented Reality, will be served for the next days from now. These network based services, Social Network Service or Social Media frequently used terms, are not defined exactly and their characteristics are not gotten to the bottom yet. Theoretical and systematic studies on these themes are not made also. Applications to business area, especially the receptivity to social computing in international trade is barely made to these days. This study focuses on the concepts, characteristics and sorts of social computing and purposes to consider its possibilities of application of social computing to international trade. Considering the advantage of Social network service, it can be used in international trade, a kind of B2B transaction, while existing social network is mainly applied to B2e transaction.
최근 전 세계 곳곳에서 폭발적으로 확산되고 있는 소셜컴퓨팅(Social Computing)은 정치, 경제, 사회, 문화 동 우리의 삶의 모든 영역에서 실로 지대한 영향을 미치고 있다. 웹 2.0을 기반으로 소셜협업, 소셜 퍼블리싱, 소셜 피드백 등 다양한 유형의 서비스가 제공되고 있으며, 향후 소셜 커넥션이나, 증강 현실, 위치기반서비스 등 더욱 발전된 형태의 진화된 소셜 컴퓨팅 서비스가 이루어질 것으로 기대된다. 그러나 흔히 SNS(Social Network Service), 또는 소셜 미디어 등으로 표현되는 네트워크를 이용한 이와 같은 서비스는 아직 그 정확한 개념과 특징이 구체적으로 정의된 것은 아니며, 이와 관련된 체계적인 연구도 부족한 형편이다. 특히 소셜 컴퓨팅의 비즈니스 활용, 특히 국제무역에서의 수용가능성에 대한 연구는 거의 이루어지고 있지 않은 형편이다. 본 연구는 이러한 문제 인식 하에 흔히 SNS, 소셜 미디어 등으로 표현되는 소셜 컴퓨팅(Social Computing)의 개념과 특징, 그 종류를 정리하고, 비즈니스, 특히 국제무역에서 이를 활용하는 수용 가능성에 대한 고찰을 목적으로 하고 있다.
Keywords