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Key Success Factors in the International Franchising - Cases of foreign Franchise firms entering Vietnamese Market

프랜차이즈 해외진출 성공요인 : 베트남 패스트푸드시장 진입사례

  • Um, Sung Pil (Department of Business and Administration, Seoul School of Integrated Science and Technologies) ;
  • Lee, Dong il (School of Business, Sejong University)
  • Received : 2011.04.11
  • Accepted : 2011.05.11
  • Published : 2011.06.10

Abstract

Franchising is one of the most effective strategies in promoting business establishment, creating jobs and accelerating economic growth. Thus, many countries in the world foster franchise business and support the franchise industry by enacting relevant regulations and making development policies. Vietnam deregulated franchise market through making franchise-related laws on June, 2005 and after joining WTO in 2009, Vietnamese government opened up the franchise market by letting foreign investors acquire 100% share on their investment in Vietnam. In addition, Vietnamese consumer's rapidly growing income and increasing liking for western life style make Vietnamese franchise market attractive and profitable. For this reason, many global franchise firms are competing to get the best seats. However, there has been no Korean attempt to profoundly study over Vietnamese franchise market. The purpose of this study would focus on analyzing and evaluating cases of Korean and international firms which successfully entered Vietnamese market and on proposing effective strategies and key success factors. The result of this study indicates that the companies successfully settled down to the Vietnamese market have developed marketing strategies which fit their strengths, and their common key success factors are 1) making the best of first mover advantage, 2) adapting themselves to local tastes and behaviors via systematic and scientific market research, 3) making thorough supervision on safety and hygiene, 4) doing strategy of firstly directly being operated and settled down by franchisor, later being managed by franchisees, 5) benchmarking both successful and failed cases in other countries.

프랜차이징은 창업 촉진, 고용 창출 및 경제발전 측면에서 매우 효과적인 전략으로 세계 각국은 관련 법규 마련 및 발전 계획 수립을 통해 프랜차이즈 산업을 육성, 지원하고 있다. 베트남은 2005년 6월 프랜차이즈 관련 법규를 마련하고, 2009년 WTO 가입으로 프랜차이즈 분야 100% 외국인 단독투자를 허용하여 프랜차이즈 산업 활성화 기반을 확대하였다. 아울러 베트남은 경제발전에 따른 소득증가, 서구식 생활패턴의 확산 등으로 프랜차이즈 산업이 급속히 발전되고 있고, 많은 글로벌 프랜차이즈 기업들이 앞 다투어 진출하고 있는 유망시장이나, 지금까지 베트남 프랜차이즈 시장 진출과 관련된 국내의 연구는 전무한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 베트남에 성공적으로 진출한 국내외 기업들의 사례 분석을 통해 베트남에 진출하려는 우리의 후발 기업들에게 효과적 진출 전략과 성공 요인을 제시하고자 한다. 연구결과, 베트남 시장에 성공적으로 정착한 기업들은 각자의 기업 특성과 강점에 맞는 마케팅 전략을 전개하였으며, 공통적인 핵심 성공 요인들은 1) 선발주자이점의 최대한 활용, 2) 과학적 시장조사를 통한 현지화, 3) 철저한 위생 안전 관리, 4) 선직영, 후가맹 전략, 5) 타국에서의 성공, 실패 경험 벤치마킹 등으로 나타났다.

Keywords