DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Tangible Interface using Multi-touch Display on an Irregular Surface

불규칙 표면에 대한 멀티터치 디스플레이를 이용한 탠저블 인터페이스 개발

  • 이동훈 (동서대학교 디지털콘텐츠학부) ;
  • 강맹관 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠) ;
  • 윤태수 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2011.03.28
  • Accepted : 2011.05.09
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Multi-touch display system has recently attracted world wide attention due to easy accessibility to the various interactive media without any specialized equipments. Especially, Microsoft Sphere(R) shows a considerable promise in treating non-fiat multi-touch display. The distinctive feature of the system is a stable multi-touch interaction on a spherical display. To extend the possibility of the interactions to the more various display surfaces, this paper propose a multi-touch interaction system in the circumstance of the irregular convex surface. The proposed method can be used efficiently in various tangible interface, for example, the interactive diorama system at the exhibition or the tangible arcade game.

멀티터치 디스플레이 시스템은 참여자가 별도의 부가장치 없이 다양한 인터랙티브 미디어에 손쉽게 접근할 수 있는 기술로 최근 큰 각광을 받고 있다. 특히 마이크로소프트사의 서피스 (Microsoft Surface)와 같이 벽면형 디스플레이 이외에 원형의 디스플레이 상에서의 멀티터치 기술이 상용화됨에 따라 보다 다양한 형태의 탠저블 인터페이스로서의 가능성을 보였다. 본 논문 에서는 이를 확장하여 구형이 아닌 볼록형(Convex) 불규칙 표면을 대상으로 영상을 디스플레이 하고 디스플레이된 콘텐츠와 참여자의 상호작용이 가능한 멀티터치 인터랙션 시스템을 제안한다. 이러한 제안 방법은 각종 탠져블 인터페이스, 예를 들어 디오라마 기반의 전시 시스템이나 체감형 아케이드 게임에서 효율적으로 사용될 수 있다.

Keywords

References

  1. Hrvoje Benko, Andrew D. Wiilson, Ravin Balakrishnam, "Sphere: Multi-Touch interactions on a Spherical Display", UIST'08, California, USA, 2008.
  2. Bimber, Oliver, Raskar, Rarmesh, Spatial Augmented Reality, AKPetersLtd, 2007
  3. 김정훈, 이영보, 박현우, 윤태수, 이동훈, "반투영 거울 기반 공간 증간 현실 환경의 전시물 안내 시스템", 한국산업정보학회 논문지 13권, 2008. 3
  4. 박기철, 박세근, "가상 현실 갤러리의 현실감 증대에 관한 연구", 한국산업정보학회 논문지 4권, 1999. 12
  5. Jefferson Y. Han, "Low-Cost Multi-Touch Sensing through Frustrated Total Intemal Reflection", UIST'05, 2005, Seattle, Washington, USA, 2005.
  6. R. Rasker et al., "Shader LAmps: Animating Real Objects With Image-Based lllumination", In Eurographics Workshop on Rendering, June 2001.
  7. M. Naimark. Displacements, An exhibit at the San Francisco Museum of Modem Art, San Francisco, USA, 1984.
  8. D. Bandyopadhyay, R. Raskar, and H. Fuchs, "Dynamic shader lamps: Painting on real objects, "In Proc. of IEEE and ACM intemational Symposium on Augmented Reality(ISAR' 01), New York, USA, 2001.
  9. P. Lincoln et al., "Animatronic Shader Lamps Avatars", IEEE Intemational Symposium on Mixed and Augmented Reality(ISMAR '09), Orlando, USA, 2003.
  10. E. Trucco, A Verri., Introductoy Techruques for 3-D Computer Vision, Prentice Hall, 1988.

Cited by

  1. Tangible Visualization Table for Intuitive Data Display vol.9, pp.12, 2017, https://doi.org/10.3390/sym9120316