초록
주택시장의 패러다임이 수요자 중심의 시장으로 변화하고 있으며 이는 수요의 축소와 공급자인 건설사간의 경쟁이 심화하고 있음을 의미한다. 따라서 환경변화에 대응하기 위한 효과적인 건설사의 공동주택 공급전략이 요구되며 이는 마케팅, 상품개발, 품질관리 등의 측면에서 매우 중요한 의의가 있다. 본 연구에서는 이러한 환경변화에 대응하기 위한 건설사의 전략수립에 기초가 되는 요인을 도출하기 위하여 CS 전문가를 대상으로 공동주택을 13개 부위로 구분하여 각 부위별 마감품질의 중요도에 대한 설문을 실시하였다. AHP 기법을 활용한 분석결과 각 부위별 중요도는 주방, 세대현관, 지하주차장 등의 순으로 나타났다. 위와 같은 분석결과는 입주자를 대상으로 실시할 후속연구의 결과와 연계할 경우 건설사의 공동주택 공급전략 수립에 효과적으로 사용될 기초자료가 될 것으로 기대된다.
For the past several decades, the residential housing market has been led by construction firms rather than consumers; in essence, it has been a suppliers' market. However, the market is experiencing a transition to a buyers' market, the implication of which is that there will be increased competition among the residential building suppliers. For this reason, it is necessary for construction firms to prepare new strategies to respond to the rapidly changing market environment. Furthermore, consumer satisfaction should be valued more highly than in the past, and should be a baseline in formulating construction product development strategy. For the pre-classified 13 apartment building segments, questionnaire surveys are conducted for the 50 CS (Customer Satisfaction) experts to evaluate their perceptions on the weighing of the quality of each apartment segment. Data obtained from a survey of experts was analyzed from an industry perspective utilizing the AHP technique. Analysis results indicate that the CS experts valued the kitchen & dining area more highly than all other segments. Specific analysis results and implications drawn from the study can be a valuable basis for marketing, product development, and quality management.