References
- 권재현, 윤선영 (2009). 성인학습자들의 학습태도가 평생학습 참여 및 학습의 사회적 성과에 미치는 영향 분석. 평생교육학연구, 15(3), 85-110.
- 권정희, 이재경 (2002). 웹기반 학습환경에서 학습양식이 학업 성취 및 웹기반 학습자 지원기능 선호에 미치는 영향. 교육공학연구, 18(4), 111-138.
- 김철 (2002). 기독교 묵상이 대학생들의 주의집중력과 학습태도에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 박사학위 논문, 서울.
- 김근곤, 윤진, 최경윤, 박선영, 배진희 (2008). 전공 간 협력 프로젝트 학습이 대학생의 의사소통, 문제해결, 자기주도적 학습능력에 미치는 효과. 한국간호교육학회지, 14(2), 252-261. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.2.252
- 김정미 (2010). 간호대여학생의 성격유형, 학습유형, 자기주도성 및 학업성취도 간의 관계. 미래청소년학회지, 7(2), 1-25.
- 박인숙 (2009). 치면세마 교육의 팀기반학습(Team-Basd Learning) 효과. 조선대학교 대학원 박사학위논문, 광주.
- 박지원, 방경숙 (2010). 일개 간호대학생의 학습유형과 자기주도적 학습. 간호학의 지평, 7(1), 36-42.
- 성일제, 곽병선, 박태수, 임선하, 양미경, 한순미, 김정래, 이혜원 (1987). 사고력 신장을 위한 프로그램 개발 연구(I). 서울: 한국교육개발원.
- 안경주 (2007). 국내 간호학과 학생들의 학습유형과 선호하는 학습방법과의 관계. 한국간호교육학회지, 13(1), 13-22.
- 양남영, 문선영 (2007). 간호사의 학습 관련 자기주도성과 직무만족 및 조직몰입과의 관계. 간호행정학회지, 13(4), 473-480.
- 오원옥 (2002). 간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인. 대한간호학회지, 32(5), 684-693.
- 이석재, 장유경, 이헌암, 박광업 (2003). 생애능력 측정도구 개발연구: 의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로. 서울: 한국교육개발원.
- 전현경 (2002). 학습 양식과 대학 전공과의 상관 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
- 정미현, 신미아 (2006). 간호대학생의 자아존중감과 전공만족도와의 관계. 한국간호교육학회지, 12(2), 170-177.
- 조학순 (2007). 간호대학생의 비판적 사고성향과 자기주도학습 및 학업성취도에 관한 연구. 한국보건정보통계학회지, 32(2), 57-72.
- 한지영 (2008). 평생학습 학습성과 평가를 위한 자기주도학습 준비도 검사도구(SDLRS)의 타당성 연구. 공학교육연구, 11(4), 64-75.
- 황선영 (2003). 문제중심학습(PBL)이 간호학생의 학업성취도, 비판적 사고력, 학습태도 및 동기에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 박사학위논문, 광주
- Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York, NY: McGraw-Hill Books.
- Canipe, J. (2001). The relationship between self-directed learning and learning style. Unpublished doctoral dissertation, The University of Tennessee, Knoxville.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as a source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall.
- Kolb, D. A. (1985). Learning-Style Inventory. Boston: McBer & Company.
- Levett-Jones, T. (2005). Self-directed learning: implications and limitations for undergraduate nursing education. Nurse Education Today, 25(5), 363-368. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.03.003
- Lunyk-Child, O. I., Crooks, D., Ellis, P. J., Ofosu, C., O'Mara, L., & Rideout, E. (2001). Self-directed learning: faculty and student perceptions. Journal of Nursing Education, 40(3), 116-123.
- Murad, M. H., Coto-Yglesias, F., Varkey, P., Prokop, L. J., & Murad, A. L. (2010). The effectiveness of self-directed learning in health professions education: A systematic review. Medical Education, 44(11), 1057-1068. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2010.03750.x
- O'Shea, E. (2003). Self-directed learning in nurse education: A review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 43(1), 62-70. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
- Quinn, F. M. (2000). The principles and practice of nurse education. Cheltenham: Nelson Thornes.
- Stradley, S. L., Buckley, B. D., Kaminski, T. W., Horodyski, M., Fleming, D., & Janelle, C. M. (2002). A nationwide learning-style assessment of undergraduate athletic training students in CAAHEP-accredit athletic training programs. Journal of Athlete Training, 37(4), S14-146.
- Suliman, W. A. (2010). The relationship between learning style, emotional social intelligence, and academic success of undergraduate nursing students. Journal of Nursing Research, 18(2), 136-143. https://doi.org/10.1097/JNR.0b013e3181dda797
- Zoghi, M., Brown, T., Williams, B., Roller, L., Jaberzadeh, S., & Palermo, C., et al., (2010). Learning style preferences of Australian health science students. Journal of Allied Health, 39(2), 95-103.
Cited by
- Proactivity of People with Mental Disabilities: Concept Analysis vol.21, pp.4, 2012, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2012.21.4.272
- Development of Cinenurducation Based on Kolb's Experiential Learning Model for Understanding Child Growth and Development vol.20, pp.2, 2014, https://doi.org/10.4094/chnr.2014.20.2.96
- The Effects of Video-aided Peer Feedback on Enhancing Nursing Students' Understanding of Foley Catheterization vol.19, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.43
- Effects of High-Fidelity Simulation-Based Training of Nursing Students according to their Learning Styles vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
- Effects of S-PBL in Fundamental Nursing Practicum among Nursing Students : Comparision Analysis of a Ordinary Least Square and a Quantile Regression for Critical Thinking Disposition vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1036
- A study on the relationship between learning styles of students and academic achievement in mathematics - Focusing on freshmen enrolled in a college of science and engineering of the medium-sized university vol.27, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.4.473
- Influence of Self-directed Learning Ability and Creativity on College Adjustment in Nursing Students vol.19, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.4.549
- Effectiveness of an Emergent Care Management Simulation Education among Senior Nursing Students According to Learning Styles vol.14, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.03.314
- Experiences on Application of Learning Portfolio in Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.534
- Factors Influencing Confidence in Performance Competence of Core Basic Nursing Skills by Nursing Students* vol.22, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.3.297
- The Effect of Learning Style and Critical Thinking Disposition on Communication Skill in Nursing Students vol.19, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.3.413