Abstract
The purpose of this study, which was conducted as a part of investigations for vitalizing the School Sheriff system proposed as a means to prevent school violence and promote school safety, was to survey recognition of elementary school parents toward the School Sheriff system and present an improvement scheme for the system. For the study, we selected as the research object a set of parents whose children attended schools with School Sheriffs and then sampled 200 parents out of them with cluster random sampling, before analyzing 189 finally. Validity of the questionnaire is verified by expert council and factorial analysis, and reliability by reliability analysis. Statistical means including chi-square test, t-test and F-test are used. The result of the study as follows : First, necessity of the School Sheriff system varies by individual characteristics. Second, recognition toward the system itself varies by individual characteristics. Third, recognition toward the role that should be played by School Sheriffs varies by individual characteristics. Fourth, there is a difference in perceiving the role and activity of School Sheriffs, Fifth, whether the system helped improving school safety varies by individual characteristics. Sixth, the satisfaction from the School Sheriffs.
본 연구는 학교폭력 및 학교안전을 위한 학교보안관 제도 활성화 방안 모색을 위해 제도에 대한 초등학교 학부모들의 인식을 조사하고 개선방안을 제시하고자 하는데 목적을 두고 있다. 이를 위하여 이 연구에서는 서울시 소재 학교보안관이 배치되어 근무하고 있는 초등학교 학생을 자녀로 둔 학부모를 연구대상으로 선정한 후 집락무선표집법을 이용하여 200명의 표본을 추출하여 최종분석에는 189명을 분석하였다. 설문지의 타당도는 전문가회의와 요인분석, 신뢰도는 신뢰도 분석을 통하여 검증하였다. 통계처리는 카이스퀘어 검정과 t검정, F검정 등의 방법을 활용하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 개인적 특성에 따라 학교보안관 제도의 필요성은 차이가 있다. 둘째, 개인적 특성에 따라 학교보안관 제도에 대한 인식은 차이가 있다. 셋째, 개인적 특성에 따라 학교보안관의 역할 인식은 차이가 있다. 넷째, 학교보안관의 역할 활동인식은 차이가 있다. 다섯째, 개인적 특성에 따라 학교생활안전에 도움정도는 차이가 있다. 여섯째, 개인적 특성에 따라 학교보안관 만족은 차이가 있다.